U bent hier

De advertentie

Vorige week kon ik niet naar m'n avondles copywriting gaan, maar de les werd me wel door gemaild door de lesgeefster. Bedankt Ann! Het onderwerp was deze keer advertenties schrijven. Hieronder volgt een proevertje van wat we zoal leren tijdens zo’n les.

Hoewel een advertentie kort is (maximum zes tot acht regels) is eentje schrijven één van de moeilijkste dingen voor een copywriter. Een advertentie moet namelijk ‘werken’: je moet de interesse van de lezer wekken en zorgen dat hij de naam van je product onthoudt. Om een goede advertentie te schrijven, moet je daarom eerst en vooral weten voor wie je schrijft. Je moet nagaan wie je lezer is. Je moet zelf de antwoorden bedenken op alle vragen die je lezer zich zou kunnen stellen.

Dan begint het échte brainstormen. Je bedenkt een catchy ‘headline’ of titel, daarna volgt de ‘bodycopy’ of tekst. Of andersom, want dit werkt voor elke copywriter anders. De titel en de eerste zin van de bodycopy zijn allesbepalend. Als deze goed zitten, wordt de rest ook gelezen. Volgens de cursus van Ann hou je je best aan de volgende regel: voor een creatieve ‘bodycopy’ bedenk je een simpele titel, onder een creatieve headline hoort dan weer een sobere tekst.

Elke soort advertentie heeft z’n eigen doel. Zo kan je een teaser headline advertentie schrijven waarmee je de lezers nieuwsgierig naar een product maakt. Of een benefit headline advertentie welke de voordelen van een product benoemt.

Een teaser headline advertentie is perfect voor een advertentie die een product of merk ondersteunt. Een mooi voorbeeld is de advertentie van Nike met als headline "My butt is big", vergezeld van een foto van stevige, ronde vrouwenbillen in een wit short/slipje. De bodycopy bevestigt dat haar poep groot en rond is, dat dat komt door ervoor te trainen en dat diegenen die ze niet mooi vinden haar poep dan maar moeten kussen. Just do it.

Een mooi voorbeeld van een benefit headline advertentie is er eentje van Ikea. Deze heeft als headline "Vind je kleding voor het uit de mode is". Daaronder staat een foto van een open kleerkast, met mooi gerangschikte kleding en een sticker erbij die zegt "15% voordeel op kastinrichting". In de tekst daaronder staat dat als je nu een PAX garderobekast koopt, je 15% korting krijgt op de Komplement kastinrichting.

Opdracht voor deze week is twee advertenties schrijven. Vertrekpunt is een foto (visual) van een Quick of MacDo hamburger. In de ene advertentie moeten we het hamburgerrestaurant zélf promoten, in de andere advertentie moeten we de hamburger gebruiken als ‘statement’. Een aartsmoeilijke opdracht. Wish me luck.

Reageer