U bent hier

Marktkramer

Als marktkramer ben ik geboren.
Als marktkramer blijf ik bestaan.
M’n hart zal voor altijd behoren.
Aan de mensen, de markt en m’n kraam

Zo zingt de eeuwige schlagerzanger Eddy Wally in één van zijn populaire hits. Niet dat ik nu een fan van Eddy Wally ben geworden… al moet ik toegeven dat hij met zijn verrassingsoptreden op het feest van 20 jaar VDAB iedereen aan het meezingen en –dansen kreeg. Mezelf incluis. Wel wil ik met deze strofe aangeven dat ik een liefhebber van markten ben en regelmatig markten bezoek in het weekend of op reis. Er is immers altijd iets te doen, te ontdekken, te bewonderen… Of het nu de zondagse vroegmarkt in Wetteren is waar we gebraden kip en vers fruit kopen, de uiterst bizarre groenten-, fruit- en vismarkt in het Thaise Samut Songkhram waar met de regelmaat van de klok de marktkramers hun kraampjes moeten opplooien voor een aankomende trein, de zeer toeristische folkloremarkt van het Uros-volk op het 3800 m hoog gelegen Titicacameer, de onoverzichtelijke markt van Guangzhou waar ik voor het eerst kennismaakte met onbekende Chinese vruchten en groenten maar ook met gestroopte honden en katten, schorpioenen en sprinkhanen en doordringende kruiden met diverse aroma’s, de kleine wriemelende soeks in Doha, Tunis en Istanboel, de dagelijkse vismarkt in Dakar, de kleurrijke indianenmarkt in Chichicastenango in Guatemala, de markt op het centrale plein Djemaa el Fna in Marrakesh waar je ook slangenbezweerders, kamelendrijvers, circusartiesten, tandentrekkers, waarzeggers en waterkopers aan het werk ziet of de Grote Markten van Sint-Niklaas en Brussel, telkens op vijf minuten wandelafstand van mijn (voormalige) werkplaats.

Maar eigenlijk moet je de wereld niet rondtrekken om markten te ontdekken want elke markt is een wereld op zichzelf… vol geuren en kleuren, smaken en zaken, spijzen en prijzen, proeven en snoeven, aaien en paaien, gokken en jokken… Een wirwar van diversiteit en culturen, een constante bestuiving van nieuwigheden, een permanente prikkel van de zintuigen,…

Gelden deze waarnemingen ook voor de arbeidsmarkt? Wel zeker! Ook de arbeidsmarkt is een dynamisch en kleurrijk gegeven… maar helaas vereenzelvigen te veel bedrijven en organisaties de arbeidsmarkt nog met de rommelmarkt van het Brusselse Vossenplein… een markt vol met tweehandsproducten, afgeleefde en uitgewoonde dingen, stoffige en roestige zaken. Dit beeld stemt nochtans niet overeen met de realiteit van de arbeidsmarkt. Zo is er een constante stroom van diversiteit… elke maand stromen duizenden nieuwe werkzoekenden in en duizenden anderen uit… Een constante flow van talenten… Binnen deze dynamiek vind je heel wat kleuren… met grijs als een steeds meer voorkomende kleur. Er zit dus ongelooflijk veel rijke werkervaring in het werkzoekendenbestand, een pak vakbekwaam talent. De grote groep van werkzoekenden van allochtone origine biedt de opportuniteit aan al wie op deze markt wil “kopen” om de diversiteit van zijn consumentenpopulatie te weerspiegelen in zijn werknemersbestand. De arbeidsmarkt laat je bedrijf kleuren! Veel te veel personen met een arbeidshandicap blijven in de kraampjes van de arbeidsmarkt liggen… terwijl zij nochtans heel wat unieke competenties hebben. Zet daarvoor jouw zonnebril op als je deze kraampjes bezoekt. En wat te denken van die duizenden werkzoekenden met artistieke en creatieve vaardigheden die best bruikbaar zijn in de creatieve kenniseconomie van morgen. Of de honderden werkzoekende ingenieurs die het manifest tekort aan deze profielen toch deels kunnen opvangen. Of de duizenden leergierige werkzoekenden die één of andere opleiding volgden om hun kansen op een job te verbeteren. Of de werkzoekenden die hun eerste kans gemist hebben maar nu hun profiel hebben opgeblonken voor een tweede kans. En wat met de ontdekkingskraampjes op de arbeidsmarkt? Herintreedsters die op zoek zijn naar een nieuwe professionele uitdaging, gewezen zelfstandigen die niets hebben ingeboet op hun ondernemingszin, mensen die de stap naar remotie bewust hebben gekozen, personen die zichzelf met veel volharding en moed uit de armoede, de gevangenis of verslavingsproblemen hebben geworsteld en nu met volle batterijen aan de slag willen, nieuwkomers en politieke vluchtingen die snel een baan willen,…

Helaas mijden heel wat kooplustigen deze markt. Zij bezoeken liever de merkenwinkels waar alles netjes in de rekken hangt of op de planken ligt, mooi afgeborsteld en zonder kreukje, alles kaarsrecht en zonder een hoekje af, stapeltje na stapeltje, het vertrouwd label goed zichtbaar,… Er valt eigenlijk alleen maar te kopen en niets te ontdekken…

Hoe lokken we deze kooplustigen naar onze markt? Moet ik als marktkramer misschien niet (nog) wat meer laweit maken… Eddy Wally weer indachtig

Als marktkramer ben ik geboren.
Als marktkramer blijf ik bestaan.
Als ik mijn stem maar laat horen.
Dan komen de mensen naar mijn kraam.