U bent hier

Zelfsabotage

Massage Foto: shutterstock Twee keer burn-out dus. Totaal genegeerd door ondergetekende. Dat vraagt om dringende aandacht. Deze keer wil ik het echt doen: aandacht geven aan mezelf, aan wie ik ben en aan hoe ik functioneer.

Ik wil m’n brein begrijpen. Leren hoe ik beter voor mezelf en m’n gezin kan zorgen. Ik wil genoeg theorie kennen om de stress, de burn-out en de depressie te verslaan. En ik wil met die kennis anderen helpen. Want ik ben dan wel een ezel, dat maakt me ook een ervaringsdeskundige -een mooi woord voor iemand die iets aan den lijve ondervonden heeft.

Ik begin met opnieuw te ‘leren’. Ik volg al enkele maanden een opleiding als massagetherapeut. Binnenkort heb ik examens. Stress! ;-) Me inschrijven voor die opleiding is het beste wat ik de afgelopen tijd heb gedaan. Het is iets voor mezelf, iets nieuws, iets buiten de routine. Niet voor de kinderen, niet voor mijn partner, niet voor m’n baas, niet voor m’n moeder... helemaal voor mij!

Eind september schreef ik me in. Op dat moment zat ik erg vast. Ik had nergens zin in, wilde geen mensen zien, wilde met rust gelaten worden. En toen, ineens, impulsief, schreef ik me in. Twee dagen later startten de lessen. Ik was zelfs zenuwachtig, hoe idioot! Maar ik vond het zalig, die lessen. Dat leren. Ik ga beslist nog andere cursussen volgen.

De kennis die ik opdoe en de artikelen die ik lees, helpen me. Om echt een verandering teweeg te brengen. De mensen die ik ontmoet, de opleidingen die ik volg en de gesprekken die ik heb met m’n partner en therapeut zijn stappen in de goede richting. Ik weet dat dit een proces is van maanden, misschien zelfs jaren. Maar ik ga het doen. Ik wil bepaalde vragen kunnen beantwoorden, en m’n gedrag aanpassen.

Sommige artikelen die ik las, waren een hele opheldering voor mij. Het is geen lichte en vrolijke lectuur, vrij theoretisch ook. Maar lieve mensen: wat een openbaring! Graag deel ik enkele stukjes die gaan over zelfsabotage. Ik plukte ze van de website stressmanagement.be van dr. Luc Swinnen. Als jullie getriggerd zijn, lees dan zeker verder!

  • Self-Sabotage en Nice People: een van de meest voorkomende manieren van zelfsabotage is het behagen van anderen, je eigen mening niet zeggen en toegeven om niet in conflicten verzeild te geraken. Dat is fout! Als je goede relaties wilt hebben met je partner, je familie, je kinderen en je vrienden, dan moet je uitkomen voor wat je wilt. Onderdruk je eigen behoeften niet.
     
  • Self-Sabotage en uitstelgedrag: ook uitstelgedrag is een vorm van zelfsabotage. Het schaadt je kansen, je carrière, je trots en je relaties met anderen. In de eindfase leidt dit regelrecht naar een burn-out. Door deadlines die niet gehaald worden, kansen die gemist worden, relaties die stuk gaan.
     
  • Het Zeigarnik-effect van uitstelgedrag: Zeigarnik zag dat bij het beginnen van een taak onze hersenen een soort taakspanning opbouwen. Die spanning blijft doorwerken tot alles netjes afgewerkt is. Bij uitstel blijven de niet afgewerkte taken aan je hersenen en lichaam vreten, en dat is niet goed!

 

Reageer

Ik ga akkoord met de Mollom privacy policy.