“We brengen via kunst in kaart waar iemands hart werkelijk ligt”

De Vlaamse violist Rudolf Werthen is de CEO van het bedrijf ARTLAB en een van de bedenkers van de Emotional Response Test (ERT-test). Via emotionele reacties op abstracte beeldende kunstwerken ambieert deze test doortastend loopbaanadvies te geven. Achter de schermen werkt een model van artificiële intelligentie (AI) dat nuttige adviezen geeft aan gebruikers. Hij lanceert hier een oproep aan zoveel mogelijk mensen om de test in te vullen en zo het AI-model te trainen.

Hoe werkt de test? 

Rudolf: 'Heel eenvoudig. Als je de test start , krijg je in totaal 120 beeldende kunstwerken te zien. Bij elk schilderij duid je op een schaal van vijf smileys aan hoe je geraakt wordt door het kunstwerk.' 

Waarom moet iemand de ERT-test invullen?

Rudolf: 'We vragen om de test in te vullen, om ons te helpen het achterliggende AI-model te trainen. Zo kan de test op de lange termijn een steentje bijdragen aan betere loopbaankeuzes van de individuele gebruiker. Anderzijds kan de test ook gebruikt worden door recruiters om complementaire teams samen te stellen en hun HR-beleid te versterken. 

Wat zijn jullie van plan met de verzamelde onderzoeksdata?

Rudolf: 'Met de verzamelde data kunnen psychologen die meewerken aan de ontwikkeling van de test, analyses maken over oorzaken van stress, burn-out en conflictsituaties op de werkvloer. 

Ook in Portugal en Bulgarije zitten we in de fase van de dataverzameling. Wij vinden het essentieel om te werken met gegevens uit verschillende landen. De culturele context is altijd van belang. In het zuiden van Europa kampen ze bijvoorbeeld met enorme problemen op het gebied van jongerenwerkloosheid. De uitzichtloosheid van zo'n situatie is zeker ook een factor die we mee in rekening moeten brengen.'

Wat kan een respondent doen met de resultaten van het onderzoek?

Rudolf: 'Momenteel kan je zelf met de resultaten nog niet aan de slag, omdat we het AI-model nog aan het trainen zijn. In de toekomst zullen respondenten de test kunnen gebruiken als ondersteuning bij hun loopbaankeuzes. Vaak maken mensen keuzes omdat ze zich spiegelen aan anderen, om te voldoen aan de verwachtingen van hun ouders, omdat ze carrière willen maken of om financiële redenen. Uit onderzoek blijkt dat zo'n 20 procent van de wereldbevolking een baan heeft die niet aansluit bij hun interesse en competenties. Met de ERT-test willen we uitgaan van capaciteiten en niet louter van opportuniteiten. Dat doen we door aan de hand van visuele triggers de emotionele reacties van respondenten te registreren. Zo brengen we in kaart waar iemands hart werkelijk ligt.'

Interesse? De test invullen doe je via deze link.

Gepost op 30 oktober 2020

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief. Zo verruim je je blik op werk en blijf je op de hoogte van inspirerende events, start-ups, technologieën en ideeën.