CEO Challenge met Fons Leroy

Op 6 mei 2019 ging Fons Leroy in de Work out Room de CEO Challenge van Generation T. aan.

Generation T. verenigt jongeren die zich vol toewijding inzetten om de samenleving positief te veranderen. Dat doen ze door bedrijven en organisaties uit te dagen rond hun duurzaamheidsbeleid.

Tijdens een CEO Challenge krijgt een CEO de kans om zijn uitdagingen voor te leggen aan de jongeren. Zo vroeg Fons Leroy aan 4 jongeren om oplossingen te bedenken voor 2 grote uitdagingen waar VDAB mee worstelt:

  • Hoe zorgen we ervoor dat werkzoekenden naar VDAB willen gaan?
  • Hoe bereiken we dat toekomstplannen en visie van VDAB gedragen worden door de volledige organisatie?

Wat waren de adviezen van de Generation T’ers?

Eerst gingen de jongeren aan de slag met de vraag “Hoe zorgen we ervoor dat werkzoekenden naar VDAB willen gaan?” Hun adviezen:

  • Wees je bewust van de context waarin veel werkzoekenden VDAB zien. Iemand die worstelt met het stigma van werkloosheid en VDAB enkel kent voor haar controlefunctie, zal logischerwijze niet veel zin hebben om naar VDAB te stappen.
  • Iemand die zonder werk zit, heeft nood aan zich nuttig voelen, bijdragen aan de samenleving, eenzaamheid en schaamte doorbreken en sportieve en recreatieve activiteiten. Trek werkzoekenden aan door die noden in te vullen.
  • Voorzie bijvoorbeeld ontmoetingsmomenten waarop werkzoekenden elkaar informeel kunnen ontmoeten, en elkaar kunnen versterken in hun zoektocht naar werk.
  • Of biedt gemeenschapsactiviteiten aan in samenwerking met partners. Organiseer bijvoorbeeld wandelingen en joggings. Zo wordt duidelijk dat VDAB niet verwacht dat werkzoekenden 100% van hun tijd solliciteren, maar beseft dat het net goed is om je zoektocht regelmatig te onderbreken om te sporten en te ontspannen.
  • Zet in op de ontwikkeling van soft skills zoals goed communiceren, time management en probleemoplossend denken.
  • Laat werkzoekenden elkaar trainen.
  • Zet in op duaal leren en on-the-job training.
  • Ga werkwilligheid na op basis van de kwaliteit van sollicitaties, in plaats van kwantiteit.
  • Communiceer grondig over de verschillende diensten van VDAB om het ‘controleur’-imago tegen te gaan.

Daarna bogen ze zich over het vraagstuk: Hoe bereiken we dat toekomstplannen en visie van VDAB gedragen worden door de volledige organisatie? Hierover zeggen ze:

  • Verleg de focus van wat medewerkers moeten doen naar wat ze willen doen. Zo krijg je meer participatie.
  • Organiseer ‘coaching bubbles’ voor waarin medewerkers in vertrouwen hun vragen over de toekomst kwijt kunnen.
  • Organiseer interne hackathons: breng voor grote uitdagingen medewerkers van verschillende afdelingen samen om zich 2 of 3 dagen uitsluitend te concentreren op het oplossen van die specifieke uitdagingen.
  • Zet een intern journaal op om transparant te communiceren.
  • Roep een change-team in leven met vertegenwoordigers op elk niveau.
  • Maak het mogelijk om verzuchtingen en ideeën van elke laag van de organisatie te laten doorstromen naar de top.
  • Kies voor co-creatie om openstaande vragen te beantwoorden en oplossingen te bedenken.

Wat gebeurt er nu met die adviezen?

Samen met het team strategie bekeek Fons Leroy welke adviezen veelbelovend en haalbaar zijn. In de zomer, wanneer het voor iedereen wat rustiger is, bekijken we wat we willen opnemen en hoe dat zal gebeuren.

Wil jij ook iets organiseren in de Work out Room?

De Work out Room is ideaal voor verschillende soorten events, zeker met externe partners. Het is een ruimte die innovatie en experiment uitstraalt, en oproept tot creatief denken. De ruimte weerlegt het stoffige imago dat we bij sommige partners hebben, en dat mag getoond worden.

Tip: als je internet nodig hebt voor je gasten, vraag dat dan wel op voorhand aan.

Gepost op 11 juni 2019

Generation T en Fons Leroy

 

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief. Zo verruim je je blik op werk en blijf je op de hoogte van inspirerende events, start-ups, technologieën en ideeën.