U bent hier

De job van opticien Sanne

  • Leeftijd: 27
  • Diploma: schoonheidsspecialiste. Studeert voor opticien in avondschool.
  • Ervaring in deze job: 2,5 jaar

Sanne Vandebril -what’s in a name?- studeerde af als schoonheidsspecialiste, maar vond als opticien de job van haar leven. Sanne: “Ik help graag mensen, ik hou van cijfers en ik heb oog voor esthetiek. Drie competenties die nodig zijn om mijn werk te doen.

Terug naar school

Natuurlijk kon ik als schoonheidsspecialiste niet zomaar beginnen werken als opticien. Het is een beroep met een behoorlijk technische achtergrond. Daarom volg ik momenteel een opleiding van drie jaar in avondschool. Ik zit nu in mijn voorlaatste jaar. Twee keer per week ga ik naar de les. Ik krijg er een brede waaier aan vakken, zoals wiskunde, optica en anatomie. Die kennis is nodig om de sterkte van de glazen te kunnen berekenen en mensen weer scherp te laten zien.

Ook al heb ik mijn diploma nog niet, toch draai ik al prima mee in de winkel waar ik werk. Met vragen kan ik steeds terecht bij mijn drie collega’s, en de winkelverantwoordelijke kijkt mijn werk na.

Mijn werkdag

Hoe ziet m’n werkdag eruit? ‘s Ochtends, voor de winkel opent, controleer ik de leveringen. Elke dag komen er nieuwe monturen en brillenglazen toe. Die pak ik uit, kijk na of de juiste modellen geleverd zijn en controleer op eventuele schade. Nadien open ik de winkel en help ik de klanten.

Iemand die niet goed meer ziet, gaat soms eerst langs bij de oogarts. Die beslist na een onderzoek welke glazen nodig zijn. Klanten kunnen met of zonder zo’n voorschrift bij ons terecht. Hebben ze geen voorschrift? Dan doe ik eerst een oogmeting. Zo’n meting gebeurt met hetzelfde apparaat als bij de oogarts. Het verschil is dat ik de oogdruk niet meet en geen medische vaststellingen doe. Merk ik iets abnormaals op, dan stuur ik de klant toch nog door naar de oogarts.

Na de meting zoek ik samen met de klant een passend montuur. De ene dag gaat dat vlotter dan de andere: een bril kiezen doe je niet elke dag! Sommigen weten meteen wat ze willen, anderen hebben geen idee waar te beginnen. Zelf draag ik al een bril sinds mijn 12 jaar: ik heb dus al wat ervaring als brildrager. Dat helpt. Soms neemt de mutualiteit een deel van de brilkosten op zich. Dan zorg ik voor de nodige papieren en attesten waarmee de klant alles in orde kan brengen.

Perfecte bril

Vervolgens worden de glazen geslepen in de winkel, door mij of mijn collega’s. Tegenwoordig zijn brillenglazen niet meer van glas maar van kunststof. Het slijpen is een nauwgezet werk en gebeurt met een speciale machine. Het is belangrijk dat de glazen perfect zijn: het goede zicht van de klant hangt ervan af. Eenmaal klaar doe ik een laatste check en monteer de glazen in het brilmontuur. Dan is het nog even oppoetsen en… klaar!

Komt de klant z’n bril afhalen, dan zorg ik ervoor dat de bril goed past. Geen enkel hoofd, geen enkel oor is hetzelfde. Ik zorg ervoor dat de bril comfortabel zit door het montuur af te regelen en geef de nodige uitleg over het onderhoud ervan.

Sommige klanten willen liever geen bril, maar kiezen voor contactlenzen. Ook dan geef ik het nodige advies, bijvoorbeeld over de verschillende soorten lenzen. Zelf verdraag ik geen contactlenzen, maar dat vind ik niet erg. Er zijn zo veel mooie monturen!

Dankbaar

’s Avonds zorg ik er samen met m’n collega’s voor dat de winkel opgeruimd is en tellen we de kassa na. Zo staat alles klaar voor de volgende werkdag.

Ik vind het heel fijn om als opticien klanten te kunnen helpen. Je doet iets heel concreets: je laat mensen opnieuw goed zien. Daar zijn ze vaak heel dankbaar voor!”

 

Meer weten? MNM maakte tijdens Spread The Work een leuk filmpje over de job van opticien: