U bent hier

Feedback vragen na een sollicitatie

Klap alles open
Bel de werkgever op om feedback te vragen

Je vraagt best feedback via de telefoon. Doe je dit via mail, dan zit de kans erin dat je weer geen reactie krijgt. Telefoneren naar een werkgever om feedback te vragen vergt moed, maar het loont. Lees de getuigenis van Jill.

Stel jezelf kort en duidelijk voor

Spreek niet te snel. Zorg ervoor dat je je naam duidelijk uitspreekt. 'Goedemiddag, u spreekt met (je voornaam + naam)'.

Leg uit met wie je wil spreken
  • Als je een contactpersoon hebt, is dit een prima opener: 'Goedemiddag, u spreekt met (je voornaam + naam). Ik ben op zoek naar (naam van je contactpersoon). Kan u me doorverbinden?' Is je contactpersoon niet aanwezig? Informeer dan naar zijn rechtstreeks telefoonnummer, en probeer het later nog een keer.
  • Heb je geen contactpersoon? Dan kan je deze opener gebruiken: 'Goedemiddag, u spreekt met (je voornaam + naam). Ik had graag wat meer informatie over mijn sollicitatie voor (functie). Kan u mij doorverbinden met iemand van de personeelsdienst?’
Leg uit waarom je belt en kom terzake

Heb je de juiste persoon te pakken? Leg dan uit waarom je belt, en kom meteen terzake. Bijvoorbeeld:

  • 'Ik heb twee weken geleden gesolliciteerd voor (functie), maar heb sindsdien niks meer gehoord. Hebben jullie al een keuze gemaakt?'
  • 'Ik ben vorige week op gesprek gekomen voor (functie). Aangezien ik niets meer van jullie gehoord heb, neem ik aan dat ik niet weerhouden ben. Kunnen jullie me zeggen waarom ik het niet geworden ben?'
Respecteer de stilte

Respecteer de stilte die volgt op je vraag, ook al voelt dat ongemakkelijk. De persoon aan de andere kant van de lijn verwachtte je telefoontje niet, en heeft tijd nodig om na te denken en te antwoorden.

Vind je het moeilijk om te zwijgen? Herhaal dan enkele keren in stilte ‘Spreken is zilver, zwijgen is goud’. Zo gaat dat vervelende moment sneller voorbij.

Vraag waarom je niet weerhouden werd

Zegt de werkgever dat je niet weerhouden werd? Vraag dan naar de reden. Eindig je vraag niet met een resem antwoordmogelijkheden. Zo geef je hem de pap in de mond, terwijl je wil dat hij zelf met een antwoord op de proppen komt.

Vraag bijvoorbeeld 'Waarom werd mijn kandidatuur niet weerhouden?' en niet 'Is het omdat ik niet het juiste diploma heb? Of omdat ik niet genoeg ervaring heb?'

Luister aandachtig en laat je niet afschepen

Luister goed en durf doorvragen als de werkgever vaag blijft of onduidelijk antwoordt. Bijvoorbeeld:

  • Werkgever: 'We hebben gekozen voor iemand met een beter profiel'.
    Jij: 'Wat had die persoon dan precies dat ik niet had?' of 'Was het onrealistisch van me om voor deze job te solliciteren?' 

  • Werkgever: 'We kozen iemand met meer ervaring.'
    Jij: ‘Op welk vlak mis ik ervaring?’ of ‘Hoeveel ervaring moet ik opbouwen om in aanmerking te komen voor deze functie?’

Wil je heel specifieke informatie te weten komen? Dan is een gesloten vraag -waarop de werkgever enkel met ja of nee moet antwoorden- de beste keuze. Bijvoorbeeld: 'Zou ik met een Master in de bouwkunde wel in aanmerking komen?'

Wees niet beschaamd

Het stomste wat je kan doen, is een bepaalde vraag niet stellen uit angst om dom of onprofessioneel over te komen. Wat is belangrijker: een goede indruk maken maar met lege handen staan, of feedback krijgen waar je in de toekomst echt mee aan de slag kan?

Blijf beleefd

Blijf altijd vriendelijk en beleefd tegen de werkgever, zelfs al ben je ontgoocheld in wat hij je vertelt. Je weet immers nooit waar of wanneer jullie wegen een volgende keer zullen kruisen.

Bedank voor het gesprek en noteer de belangrijkste zaken
  • Bedank de werkgever voor de info de je kreeg. Eventueel kan je ook informeren naar een mogelijke samenwerking. ‘Hartelijk bedankt voor de tips! Bestaat er een mogelijkheid om bij jullie een stage te doen zodat ik meer ervaring kan opdoen?'
  • Noteer de belangrijkste zaken uit het gesprek.