U bent hier

Wonen en werken in het buitenland: Toulouse

Dat het Sabena-faillissement ook de start van een boeiende nieuwe uitdaging kan betekenen, bewijst Wim (30). Vijf maanden later had hij een nieuwe job. In Toulouse dan nog wel. "Tijdens de kantooruren werk ik voor Airbus, daarbuiten ben ik constant met vakantie."

"Na een 2-jarige carrière als 'operations engineer' bij Sabena, stond ik samen met zo'n 8000 andere gedupeerden in de rij van het stempellokaal. Via een collega wist ik dat Airbus mensen zocht. Ik heb er gesolliciteerd en na 3 weken mocht ik beginnen, in Toulouse.

Je hele hebben en houden verhuizen in drie weken tijd is op zich al een karwei. Komt daarbij dat in Toulouse de appartementen heel schaars zijn. De stad kent een enorme expansie. Mensen uit heel Frankrijk -zelfs Europa- komen afgezakt voor de beschikbare arbeidsplaatsen. Huisvesting voor deze toeloop is geen sinecure, zeker niet na de ontploffing van vorig jaar. Toen is hier een chemische fabriek de lucht in gegaan. Naast de fabriek lag een woonwijk met appartementsblokken. In totaal zijn er duizenden flats beschadigd en onbewoonbaar verklaard. Immobiliënkantoren planten nu in sneltempo net buiten de stad moderne woningen neer. Residenties waar een select gezelschap samenhokt rond een gezellig groen gazonnetje, veelal met een zwembad en/of tennisveld.

Gapend gat

Dat Toulouse steeds populairder wordt laat zich voelen: de prijzen van de huizen stijgen gestaag. Wie geïnvesteerd heeft, telt momenteel tevreden z'n geld. Een enkeling die nog wat kapitaal over heeft, probeert terloops om nog een graantje mee te pikken. De koek is immers nog niet verdeeld. Al bekijkt de overgrote meerderheid het met typische zuiderse gelatenheid. Die bekommert zich enkel om het wekelijkse spelletje petanque, gevolgd door de obligatoire fles wijn. Rijk zullen ze nooit worden, oud waarschijnlijk wel.

Op een afgelegen vliegveldje op ongeveer 50 km van Toulouse praatte ik met een jongetje van 14, 15 jaar. Naar aanleiding van mijn -voor hem- vreemd accent, vroeg hij waar ik vandaan kwam. België, en is dat ver meneer? Enigszins verrast vroeg ik hem welk land er ten noorden van Frankrijk lag. Daar had hij duidelijk nog nooit bij stil gestaan. Dus toch geen groot gapend gat na de landsgrens… Toen ik dat verhaal op het werk vertelde, kreeg ik als laconieke reactie: "Ah oui, c'est la campagne monsieur."

Potje Tipp-Ex

Airbus zelf is een wereld van tegenstellingen, een samenraapsel van culturen met een diversiviteit aan technologie. Waar de vliegtuigen een staaltje zijn van absoluut hoogtechnologisch vernuft, zijn er nog ingenieurs die werken met pen, papier en een potje Tipp-Ex. Verander je van bureau, dan verhuist een verhuisfirma je telefoon in plaats van het nummer gewoon door te schakelen.

Heel Europa is bij Airbus vertegenwoordigd. De doelstelling is het bouwen van een veilig, comfortabel en goedkoop vliegtuig. Al is dat laatste best wel relatief, gezien de kostprijs van de produkten die hier van de band rollen. Voor een astronomisch bedrag -evenveel als Davingnon en Lippens bij elkaar kregen om Sabena om te dopen in het actuele SN Brussels Airlines- koop je hier 1 vliegtuig. Dat bestaat dan wel uit 2 volledige verdiepingen en kan, naargelang je wensen, met een fitnesszaal of casino worden uitgerust. En zeg nu zelf, wat wil een mens nog meer."

 

Elke Duprez, mei 2002.