U bent hier

Sociale media: opgepast!

“Een kandidaat voor een van onze vacatures verstuurde de ene negatieve tweet na de andere over zijn huidige werkgever. Hij noemde zijn baas zelfs de ‘grootste idioot van West-Europa’. Niet meteen een digitaal visitekaartje waarmee je toekomstige werkgevers verleidt...” Hoe belangrijk zijn sociale media als je solliciteert? Een zaakvoerder en HR-verantwoordelijke aan het woord.

Werkgevers kijken mee

“Bij elke sollicitatie die binnenloopt, ga ik de kandidaat uit nieuwsgierigheid eens googelen”, vertrouwt zaakvoerder Filip ons toe. "Vaak komen de accounts op sociale media als eerste resultaten uit de bus."

“Puur op basis van wat ik te zien krijg op Facebook, LinkedIn en Twitter vorm ik me al een mening. En die is niet altijd even positief. Een persoon had een Facebook-omslagfoto waarop stond te lezen ‘Hard work never killed anybody, by why take a chance?’ Het is waarschijnlijk geen verrassing dat we die niet hebben uitgenodigd op gesprek.” <lacht>

Privacy-instellingen

Moeten we dan massaal op onze tellen beginnen te passen op sociale media? “Het is zeker niet de bedoeling om de fun uit sociale media te halen, want dat is net de reden waarom zoveel mensen ze gebruiken”, aldus HR-verantwoordelijke Veerle.

“Maar het is wel belangrijk om je privacy-instellingen goed in te stellen. Je kiest er best bewust voor wat je openbaar laat zien en wat niet. Een ludieke foto in dronken toestand kan het nodige vermaak opleveren onder vrienden, maar zorgt mogelijk ook voor een totaal verkeerde eerste indruk bij een toekomstige werkgever.”

Veerle besluit haar betoog veelbetekenend: “Als iemand zijn ‘eigen merk’ al niet op de juiste manier vertegenwoordigt, dan is de kans klein dat die dat wel doet voor een ander merk.”

Word gevonden

Steeds vaker gaan rekruteerders en werkgevers actief op sociale media op zoek naar het juiste talent om hun vacatures in te vullen. Het is dan ook belangrijk om gevonden te worden. Verwerk daarom de meest relevante functietitels op je LinkedIn-profiel, gebruik de juiste hashtags op Twitter of Facebook en volg invloedrijke mensen en bedrijven waar je graag zou werken.

Een sterk profiel

Hoe kan je rekruteerders en werkgevers charmeren eens ze je gevonden hebben? Zorg er in de eerste plaats voor dat je sociale accounts léven. Beter echt actief zijn op één sociaal netwerk, dan maar half op drie verschillende.

Laat zien dat je gepassioneerd bent door de sector waarin je wil werken en deel je expertise. Word lid van actieve groepen en probeer zoveel mogelijk ‘endorsements’ en ‘recommendations’ te scoren. Toon met andere woorden de beste versie van jezelf, zoals je dat ook doet in je cv en motivatiebrief.
 

Meer tips?

Wil je graag meer advies over hoe je Facebook, Twitter of LinkedIn kan inschakelen om werk te vinden? Ontdek dan snel al onze tips.

 

Diederik Van Vlem