U bent hier

Dit is een artikel uit het MagEzine-archief.

Je job of je leven?

Je hebt een leuke, drukke baan dus je besteedt er heel wat tijd aan. Dat is prima! Maar: je zorgt ook graag voor je gezin, je wil al eens op stap met vrienden en je staat erop af en toe een rondje te joggen. Heb je moeite om dat allemaal te combineren? Zes tips voor een goede balans tussen je drukke job en je persoonlijk leven.

Tip 1: Bepaal ’s morgens je prioriteiten

Begin je werkdag met het bepalen van je prioriteiten. Als je je ’s morgens voorneemt ‘om twee verslagen te schrijven en rond te sturen, en daarna je evaluatie voor te bereiden’ is de kans kleiner dat je je doorheen de dag laat afleiden door andere zaken.

Resultaat: ’s avonds ben je meer tevreden over je werkdag en minder geneigd om door te werken om toch maar ‘iets af te krijgen’.

Tip 2: Stop op tijd met werken

Als je voldoende tijd wil voor een bevredigend leven naast je job, moet je regelmatig op tijd stoppen met werken. Is dat nou net niet je sterkste kant? Probeer dan het volgende: noteer ’s morgens bewust om welk uur je ‘s avonds zal stoppen met werken, en communiceer over je voornemen. Wil je stoppen om 16 uur? Zeg dat dan duidelijk tegen je collega’s. Zo is de kans groter dat ze je niet op de valreep om advies vragen, of een dringende taak geven.

Tip 3: Blokkeer de laatste 15 minuten van je werkdag

Maak er een gewoonte van om het kwartier voor je naar huis wil te blokkeren om de taken waar je mee bezig bent af te ronden en je spullen bijeen te rapen. Stel eventueel een alarm in dat je herinnert aan het nakende einde van je werkdag.

Zo vermijd je dat je nog snel een laatste mail aan het versturen bent terwijl je al 10 minuten weg moest zijn om de balletvoorstelling van je dochter niet te missen.

Tip 4: Noteer persoonlijke activiteiten in je werkagenda

Noteer naast werkopdrachten ook persoonlijke activiteiten in je werkagenda, zelfs al ben je niet zeker of ze zullen doorgaan. Een lunch met je vriend, een bezoek aan de sauna, een boswandeling met je nichtje... Door die plannen in je agenda te noteren, is de kans groter dat je ze daadwerkelijk uitvoert.

Tip 5: Verlies minder tijd met pendelen

Hoe lang reis jij over en weer naar je werk? Onderzoek de mogelijkheden om die reistijd in te korten. Bijvoorbeeld door regelmatig thuiswerk in te lassen, een werklocatie dichter bij huis te zoeken of vlakbij je werk te gaan wonen. Of gebruik je pendeltijd om aan sport te doen, door de fiets te nemen of te joggen naar je werk.

Tip 6: Bescherm je vrije tijd

Heb je een smartphone, of kreeg je er een van je werkgever? Leuk. De keerzijde van de medaille: via het kleinood heb je ten allen tijde toegang tot je werkmails. Dat kan je missen, wil je de balans tussen werken en leven in evenwicht houden. Hoe kan je jezelf beschermen? Schakel de meldingen voor binnenkomende werkmails tijdens je vrije uren uit, of nog beter: zet het toestel af.

 

themuse.com/tips-for-a-better-worklife-balance

 

Ingrid Van Wanzeele

Gepubliceerd in