U bent hier

Dit is een artikel uit het MagEzine-archief.

Terug naar je kindertijd

Wat waren je favoriete spelletjes als kind? Verslond je boeken, speelde je graag juf of meester of hield je ervan om uren te rolschaatsen? Volgens Danielle Krekels onthullen de spelletjes die je vroeger leuk vond, je aangeboren talenten. “Je wordt niet creatief door met Lego te spelen, maar speelt juist graag met Lego omdat je al creatief bent.”

Danielle Krekels selecteerde jarenlang ingenieurs. Ze vertelt: “Na een tijdje viel het me op hoe vaak de verhalen van ingenieurs die als kind graag met autootjes en treintjes speelden, terugkeerden. Bij de industriële ingenieurs kwamen daar nog Lego en Meccano als favoriete speelgoed bij en de burgerlijke bleken ook veel non-fictie gelezen te hebben.”

Zo kwam Danielle er achter dat het speelgoed dat kinderen kiezen, iets verklapt over hun persoonlijkheid. “Ik merkte dat ze het speelgoed kiezen dat aansluit bij hun natuurlijke aanleg: bij dat wat ze graag doen én waarin ze echt goed in kunnen worden als ze het verder ontwikkelen. Is het geschikte speelgoed niet voorhanden? Geen nood, dan bedenken ze zelf wel gelijkaardige spelletjes met pakweg stenen of elastiekjes. Wat erin zit, komt eruit.”

Blinkende ogen

Op basis van deze inzichten en bijkomend onderzoek, ontwikkelde Danielle de ‘KernTalenten-analyse’. Ze gebruikt deze analyse bij loopbaanbegeleiding, om jongeren te helpen bij hun studiekeuze en om bedrijven te ondersteunen bij hun HR-beleid.

Ze vertelt: “Het probleem is dat mensen vaak niet goed weten wat ze echt graag doen en waar ze kunnen in uitblinken als ze zich erop toeleggen. Logisch: ze moeten het eigenlijk eerst uitproberen om het te weten. Dat probleem heb je niet als je terugkeert naar de kindertijd: iedereen herinnert zich nog levendig wat hij als kind graag deed. Vaak beginnen de ogen van onze kandidaten te blinken als ze erover vertellen.”

Geen hokjes

Wat houdt zo’n KernTalenten-analyse concreet in? “Eerst krijgt de kandidaat een eenvoudige online vragenlijst die peilt naar zijn favoriete kinderspelletjes. Daarna volgt er een bijkomend gesprek en brengen we 23 KernTalenten in kaart. Elk van deze KernTalenten kan sterk zijn, half of klein. Dit levert in totaal 94 miljard mogelijke combinaties op. Het is dus zeker niet zo dat we in hokjes denken.”

Het resultaat van de analyse helpt je om bewuste keuzes te maken die écht bij je passen. “Je moet proberen een studie of job te vinden waarin je zoveel mogelijk van je sterke KernTalenten kwijt kan en zo weinig mogelijk kleine KernTalenten moet inzetten. Je kan je sterke KernTalenten vergelijken met dikke eieren die je in je buik hebt. Kan je ze kwijt in je job, dan voel je voldoening en krijg je energie. Kleine KernTalenten daarentegen leiden tot demotivatie en kosten energie. Het is ook veel moeilijker om er echt goed in te worden, omdat ze meer moeite kosten.”

Burn-out voorspellen

En er is meer. Met de KernTalenten-analyse ontdek je ook of je kans loopt op burn-out. Danielle legt uit: “Dit is het geval als je gedurende een lange tijd veel kleine KernTalenten moet inzetten in je job en weinig van je sterke KernTalenten kan gebruiken. Behoren ‘jezelf profileren’, ‘politieke spelletjes spelen’ en ‘in competitie treden’ bijvoorbeeld niet tot je sterke KernTalenten, maar zijn ze wel een belangrijk onderdeel van je functie? Dan kost dit je zoveel energie dat je er een burn-out kan van krijgen. Bovendien heeft het geen zin om aan deze punten te werken. Of je er nu beter in wordt of niet: ze zullen je energie blijven kosten in plaats van er te geven.
 

Een voorsmaakje

Wat is de relatie tussen je favoriete kinderspelletjes en je persoonlijkheid? Danielle geeft enkele voorbeelden.

  • Haalde je graag je poppen uit elkaar of was je verslaafd aan Lego of Meccano?
    Dan scoor je sterk op het KernTalent ‘functionele creativiteit’. Dit betekent dat je graag praktische problemen oplost en oog hebt voor dit soort details.
  • Verslond je jongens- of meisjesboeken?
    Dit duidt erop dat je een brede interesse hebt en het moeilijk vindt om te kiezen. Kiezen betekent namelijk dat je iets moet laten vallen.
  • Vond je het heerlijk om vader of moedertje te spelen of trok je graag op met je jongere neefjes en nichtjes?
    Dit bewijst dat je je verantwoordelijk voelt voor zwakkeren, hulpvaardig bent en jezelf graag in de plaats van anderen stelt.
  • Was je dol op voetbal?
    Dit betekent dat je het leuk vindt om op een gestructureerde manier samen te werken.
  • Speelde je graag juf of meester?
    Dit wijst erop dat je graag informatie deelt met anderen. Hoe je dat het liefst doet: mondeling (bijvoorbeeld als leerkracht), of schriftelijk (bijvoorbeeld als redacteur) wordt bepaald door andere KernTalenten.
  • Was je gelukkig als je urenlang op je eentje rolschaatste of vond je het fijn om zo snel mogelijk te fietsen?
    Dit duidt erop dat je over doorzettingsvermogen beschikt en je goed kan focussen op iets.

 

Wil je graag loopbaanbegeleiding volgen met als basis een KernTalenten-analyse? Dit kan bij het erkend loopbaancentrum Core Talents. Meer info vind je op http://www.coretalents.be.

 

Barbara Peirs

 

Gepubliceerd in maart 2016

Reageer

Je e-mailadres wordt niet getoond op de website.

Reacties

In 2009 maakte ik dankzij het eerdere interview van Barbara Peirs met Danielle Krekels kennis met de prachtige kerntalentenmethodiek. In die periode nam ik als taleninstructeur ook een extra taak op me, nl als productontwikkelaar in het kader van lesmateriaal rond Joboriëntatie voor de cursus Verkoop. Speciaal voor anderstaligen maakte ik een fotokaartenversie van de 23 vragen uit "Speelgoed vertelt wie je bent", kaarten die ik later in het kader van NodO-plus rond Solliciteren ook gebruikte voor de cursisten. Immers, wat is er meer motiverend voor cursisten dan hun eigen talenten en kwaliteiten te kunnen benoemen voor een sollicitatiegesprek of intake voor een beroepsopleiding, zeker ook als Nederlands niet hun moedertaal is? Ook voor Belgische cursisten is de KTN-methodiek een extra instrument tot zelfkennis. Korte getuigenissen hierover beschikbaar op aanvraag. Start bij de kern, bij hun persoonlijke kerntalenten, dan krijg je ze ook mee om de namen van gereedschappen ea te leren, zelfs en zeker binnen de context van taallessen. Maar wat merk ik in praktijk in mijn eigen werkentourage? Onbekend is blijkbaar vaak onbemind, en wie de methodiek niet aan den lijve heeft ondervonden, ziet niet altijd dat speelgoed inderdaad zeer veel vertelt over je eigen talenten. Onze CEO zag alvast de meerwaarde en werd ook geïnterviewd voor Danielle's tweede boek, "Bekend Talent". In alle eerlijkheid -en dat zal men niet altijd graag horen- ervaar ik een enorme tweespalt: hoe komt het dat cursisten zo vol lof zijn over de meerwaarde van deze methodiek terwijl eigen collega's of leidinggevenden vaak weigerachtig blijven? Wat is er dan bedreigend aan het in de verf kunnen zetten van de eigen talenten, en deze dan ten dienste te stellen van de maatschappij, de organisatie, de cursisten met wie men werkt? Hoe komt het dat de methodiek nog niet gebruikt wordt voor teambuildingdagen en het in kaart brengen van alle talenten binnen een afdeling? Is het de typische Belgische bescheidenheid, of het niet durven te stralen, zoals Marianne Wilson en wijlen Nelson Mandela neerpenden? Frederic Laloux, Jef Staes, Luk Dewulf, Willem Glauderman, Danielle Krekels, Saskia Smet, Ann Baeke en vele anderen zullen het beamen: wie werkt vanuit zijn of haar talenten, zal stralen, en draagt op die manier bij tot een organisatiecultuur waar elkeen naar kracht word ingezet, en zichzelf mag zijn, mag meesturen vanuit de eigen meerwaarde. Zo ontstaat een cultuur van 'empowerment' waar mensen niet meer worden ingezet als schaakpionnen in een rode, amber of oranje organisatievorm (cfr Laloux) en maar alles moeten kunnen, maar waar elkeen vanuit zijn talenten efficiënt wordt ingezet en zo bijdraagt tot meer engagement op het werk, meer balans tussen werk en privé, kortom, meer TEAL op de werkvloer (Teal =Engels voor Turquoise). Of zoals Einstein ooit zei met zijn beperkt IQ ;-), "If you judge a fish by its ability to climb like a monkey, then it will believe it's whole life it is stupid...." Dus, inzetten op de KERNTALENTEN, is inzetten op meer werkvreugde, meer rendement, meer betrokkenheid, meer TEALbuilding. Een win-win voor allen!