U bent hier

Dit is een artikel uit het MagEzine-archief.

Betweter als baas

Een micromanager als baas. Hij wil controle over alles en iedereen, want er moet gepresteerd worden. Maar net door zijn constante gevit veroorzaakt hij waar hij zo bang voor is: minder productiviteit. Jerry: “Ik weet op voorhand dat wat ik doe niet goed genoeg gaat zijn. Dat is niet alleen frustrerend, het vreet ook energie.“

Een micromanager is betrokken, perfectionistisch en heeft oog voor detail. Tot zover de positieve kant. Probleem is dat hij hier te ver in gaat: hij verliest zich in pietluttigheden en is een controlefreak. Hij zit z'n personeel zo dicht op de huid dat hij hen de gordijnen injaagt. Herkenbaar? Je bent niet alleen. Een micromanager als baas is een van de grootste frustraties op de werkvloer.

Jerry’s baas is zo’n micromanager. Hij getuigt: “Ik kon er niet meteen de vinger opleggen, maar voelde van in het begin dat er iets schortte aan zijn manier van werken. Hij delegeert taken, maar in de praktijk blijft hij zich moeien met het kleinste detail. Het lijkt alsof hij geen afstand kan nemen. Hij staat om de haverklap aan m'n bureau en gedraagt zich dan ook nog eens wispelturig. Wat gisteren A was wordt de dag nadien opeens B. Ik wist niet dat dit soort baas een naam had, tot een collega over 'micromanagers' begon…”

Checklist

Denk je dat jouw baas ook een micromanager zou kunnen zijn? Werp dan een blik op onderstaande lijst en check of hij beantwoordt aan de typische kenmerken van een micromanager.

  • Hij heeft het moeilijk om te delegeren. Hij denkt: "Wat ik zelf doe, doe ik beter."
  • Delegeert hij toch, dan blijft hij voortdurend controleren. Hij is bang dat de deadline niet gehaald wordt, wil constant feedback en laat zijn eindoordeel niet afhangen van de resultaten maar van details.
  • Hij neemt een taak die nog niet is afgewerkt uit handen van een medewerker als blijkt dat die een fout maakte.
  • In plaats van naar het algemene plaatje te kijken, vult hij z'n dagen met onbelangrijke zaken als administratie, details, controle…
  • Hij ontmoedigt zijn medewerkers om beslissingen te nemen zonder hem te raadplegen of om zelf initiatief te nemen.

Omgekeerde effect

De ironie wil dat de micromanager door zijn bemoeizucht en gezeur over futiliteiten net veroorzaakt waar hij zo bang voor is, namelijk: minder productiviteit. Zijn medewerkers worden namelijk gefrustreerd van het gestress van hun baas. Ze zijn op de duur meer bezig met te anticiperen op zijn reacties dan met hun taken. En ze geraken gedemotiveerd door het gebrek aan vertrouwen dat hij hen geeft.

Jerry beaamt dit: “Zijn gedrag fnuikt mijn enthousiasme, want ik weet al op voorhand dat wat ik doe nooit goed genoeg is. Dat is niet alleen frustrerend, het vreet ook energie. Ik merk dat andere collega’s die met hem moeten samenwerken er ook zo over denken. Op de duur creëer je een zieke en negatieve sfeer.”

Tips

Het probleem met micromanagers is dat ze zelf niet doorhebben dat ze zo zijn. Jerry: “Ik ben er inderdaad van overtuigd dat hij zich niet bewust is van zijn gedrag. Je zou denken dat het eenvoudig is: de man confronteren met zijn onproductieve gedrag, maar zo simpel is het niet. Op één of andere manier is het heel moeilijk om hem uit te leggen wat er precies fout loopt. In de omgang is hij best joviaal, dat maakt het ook niet gemakkelijker. Laat ik het positief bekijken: ik ben er alvast een stuk assertiever door geworden. Ik zeg het nu sneller als ik het ergens niet mee eens ben.”

Hoe kun je voorkomen dat je dagelijks knettergek wordt van dit soort leidinggevenden? We geven enkele tips.

  • Geef je baas geen reden tot nog meer bemoeienis.
    Zorg dat je je werk goed doet en op tijd af hebt. Anders gaat hij je alleen maar meer aandacht geven.
  • Stuur contant updates naar je baas.
    Zo laat je zien dat je ermee bezig bent. Ja, het is vervelend om te doen, maar zo ben je hem wel voor. Je geeft hem dan het gevoel dat hij helemaal up-to-date is.
  • Leer hem delegeren.
    Vraag aan de start van een project alle informatie die je nodig hebt en geef meteen de momenten aan waarop je zal terugkoppelen. Loopt het project vlot, vertel hem dan dat je het prettig vindt om op deze manier te werken. Misschien beseft hij eindelijk dat je de verantwoordelijkheid aankunt.

 

Elke Duprez

Reageer

Je e-mailadres wordt niet getoond op de website.

Reacties

Als ik iemand 'hoor' denken dat hij het beter doet als hij het zelf doet, dan doet hij dat maar. Dan neem ik ontslag. Is beter voor mij (misschien minder frustratie) en beter voor de manager (vaak is een ontslagnemende medewerker de enige manier om hem te doen beseffen dat er toch iets niet goed loopt). Ik heb jaren geleden eens een baas gehad die zich ook steeds moeide en zelden tevreden was. En ook frappant: ik zag gewoon aan mijn collega's dat er stress inzat en dat de arbeidsvreugde ver te zoeken was. Ik heb niet lang getwijfeld en ontslag genomen. Wel eerst een geloofwaardige reden bedacht (andere job gevonden), voor het geval hij ernaar zou vragen (heeft ie niet gedaan). Als ik daaraan terugdenk, denk ik vaak dat de gemiddelde werknemer mobieler moet durven zijn, in plaats van alles te 'ondergaan' in de gouden (of ijzeren of kartonnen of...) kooi.
Geweldig om er iets over te lezen. Heb zelf onder zo'n baas gewerkt. Heb t 5 maanden volgehouden. Om gek van te worden. En idd, eigenlijk zijn ze verder best joviaal en net dat maakt het zo moeilijk om de situatie in te schatten. Op den duur twijfel je dan ook aan jezelf. Nu we enkele maanden verder zijn en ik afstand heb kunnen nemen van de situatie weet ik dat het niet aan mij lag. Ben blij dat ik er vanaf ben!
Ik heb een baas gehad en dat was een psychopaat.
Hallo, Zelf werkende onder een micromanager wil ik toch graag even melden dat het mij niet correct lijkt tips te communiceren over hoe je je als werknemer moet aanpassen aan je manager om de werkplek leefbaar te houden. Veranderen van werk is hier in mijn ogen de enige haalbare kaart. Dergelijke mensen verander je niet op één twee drie.... Als werknemer, en ik spreek uit ervaring, word je echter wel zeer snel onzeker, onproductief en ongelukkig.
1. "geef je baas geen reden tot nog meer bemoeienis" Dit is ernstig fout advies. Die ingesteldheid is net de oorzaak van de stress, onvrede (op de werkvloer en ver daarbuiten) en contra-productiviteit. En het voedt, valideert het foutieve gedrag. Oordeel zelf. Leer hoofdzaak van bijzaak onderscheiden en focus op de relevante aspecten. Oordeel zelf over de resultaten en leer je eigen positieve (en ook minder positieve) kwaliteiten erkennen en waarderen. Beslis zelf welke input je waardevol acht en productief mee verder gaat. De overige input moet je daarom niet langs je neer leggen, je kunt ook daar in gepaste mate mee aan de slag. 2."stuur constant updates naar je baas" Dit is ernstig fout advies. En het ondermijnt je zelfstandigheid. En het voedt, valideert het foutieve gedrag. Updates kunnen, gestructureerd en volgens jouw voorwaarden. Onthoud daar bij dat een update geen vraagstelling inhoudt want dan stuit je wellicht op een bottleneck met dezelfde naam als je baas. Enkele aanvullingen: 1. koop voor jezelf en je baas een exemplaar van "one minute manager". Daar staat kort en bondig in hoe het anders kan. Met een simpel kadootje kan je dan heel wat duiden, jezelf moeilijke gesprekken uitsparen of een overzichtelijke basis hebben voor een discussie. 2. neem de tijd om wat bij te lezen over narcisten, sociopaten, psychopaten, manipulatie. Leuk dat de term "micromanager" bestaat maar laat het geen dekmantel zijn voor een breder probleem. Ook al blijkt het bij jou baas weinig relevant, wat je hiermee bijleert zal je in alle facetten van je leven van pas komen. Neem er de tijd voor. "die persoon voelt raar aan, maar ik kan niet goed verwoorden waarom" is niet zelden een indicatie voor bovenstaande aandoeningen. Voorts, mooi artikel hoor! Het maakt iets gevoelsmatig en moeilijk vatbaar bespreekbaar.
Jij hebt duidelijk ervaring gehad met dit soort bazen! Juiste conclusie. Helaas slagen ze erin om het hogere management te misleiden en gebruiken of beter misbruiken het vertrouwen van anderen . Dit soort personen werken beter op functies zonder ondergeschikt personeel. Hierin scoren ze goed. Zet je ze als hoofd dan zorgen ze voor veel ellende, zowel voor de medewerker als organisatie. Alleen wordt dit te laat opgemerkt. Tijdig ingrijpen is de boodschap. Testen voor aanwerving, helaas wordt dit niet altijd opgespoord.
inderdaad een verbetering zo
Ik was net een artikel aan het schrijven over wat een werknemer gelukkig maakt op de werkvloer. De 3 punten die aangehaald worden als oplossing, maken de werknemer onzeker, stressvol en bang om naar zijn werk te gaan. Waar zal hij vandaag weer mee geconfronteerd worden? Zeker als zijn werkgever een narcist is, is dit gedrag zo fout als het maar kan zijn. Hij geeft immers voeding aan het narcistisch gedrag. Zoals in de reactie ook gezegd, is het de werkgever die wat te leren heeft. De tip om een boek cadeau te geven, vind ik schitterend!