U bent hier

Dit is een artikel uit het MagEzine-archief.

Ondernemers in de lift

Vorig jaar was een topjaar voor ondernemers: er werden opvallend meer handelszaken opgericht dan tijdens de voorgaande jaren. Wij zochten en vonden twee starters uit 2016: Guillemine en Maja. Ze getuigen over hun ervaringen als prille zelfstandige.

In april 2016 zagen twee nieuwe ondernemingen het levenslicht: Jackie Brussels en Studio Second Life. Oprichters Guillemine (38) en Maja (29) vertellen hoe het zover kwam.

Kussens en beton

Guillemine: “Het idee voor Jackie Brussels ontstond bij mijn zus Ozanne, die al enkele jaren meubels stoffeerde. Wanneer ze een zetel had gestoffeerd, kreeg ze regelmatig de vraag of ze ook voor passende kussens kon zorgen. Of voor een leuke poef. Daar zag ze wel wat in, en ik was de perfecte ‘partner in crime’ door mijn opleiding interieur. We brainstormden over hoe we het konden aanpakken, en sprongen dan meteen in het diepe. Het resultaat was een webshop met kussens en poefs.”

Maja: “Ik was altijd al creatief: zo maakte ik bijvoorbeeld interieurobjecten uit beton. Ik kreeg veel positieve reacties van familie en vrienden op mijn werk. Toch heb ik lang nagedacht voor ik de sprong als zelfstandige in bijberoep waagde. Vooral de administratie die erbij kwam kijken, maakte me onzeker. Vrienden en familie moesten me overtuigen om ervoor te gaan. Gelukkig zijn mijn vriendin en schoonvader administratieve duizendpoten. Omdat zij de papiermolen voor hun rekening namen, kon ik me volledig focussen op het creatieve. Mijn collectie bloempotten, kaarsenhouders en onderzetters  uit beton was mijn eerste wapenfeit.”  

Eerste kaarsje

Deze lente blazen Jackie Brussels en Studio Second Life hun eerste kaarsje uit. Hoe kijken de oprichtsters terug op hun eerste jaar als ondernemers? Maja: “Het voorbije jaar was best een rollercoaster. Naast de creatie van interieurobjecten uit beton, stortte ik me op het maken van juwelen en begon ik met grafisch werk. Bovendien verkocht ik mijn producten niet alleen via mijn webshop, maar stond ik ook op verschillende markten. Zonder dat ik er erg in had, werd mijn naam opgepikt en vroegen winkels of ze mijn producten mochten verkopen. Een flinke opsteker voor mijn zelfvertrouwen!”

Ook bij Jackie Brussels gebeurde er heel wat. Guillemine: “Na de lancering van onze collectie kussens en poefs, breidden we ons assortiment uit met mooie plaids en manden. We leerden dat een webshop niet altijd het beste platform is voor verkoop, en organiseerden openhuisdagen om onze collectie aan klanten te tonen. We kregen ook vragen van klanten om hun interieur te restylen… Het was een boeiende periode, waarin we het potentieel van Jackie Brussels leerden aanvoelen.”

Toekomstmuziek

Hoe kijken deze ondernemende dames naar de toekomst? Guillemine: “De komende maanden breiden we ons assortiment nog verder uit, en focussen we meer op de verkoop via winkelpunten. Dat betekent dat we méér moeten produceren, waardoor we de productie zullen uitbesteden. We willen ook graag onze eigen stoffen laten weven. De eerste binnen- en buitenlandse contacten daarvoor zijn al gelegd. Een goed businessplan dringt zich op!”

Maja wil zich blijven uitleven in haar creatieve projecten, maar behoudt wel haar job in loondienst. “Ik wil mijn webshop rustig laten verder groeien, maar ik ben niet van plan om van Studio Second Life mijn hoofdberoep te maken. Daarvoor doe ik mijn job als productiecoördinator in een beschutte werkplaats veel te graag!”
 

Droom je ook van je eigen zaak?

Op onze site vind je heel wat info om je op weg te helpen.

 

Ingrid Van Wanzeele

Reageer

Je e-mailadres wordt niet getoond op de website.