U bent hier

Boost je omzet

Heb je een eigen zaak en wil je je omzet verhogen? Sluit je aan bij de professionele netwerkorganisatie BNI. Tijdens een wekelijkse bijeenkomst ontmoet je ondernemers uit je eigen streek. Bedoeling is dat je de business van de anderen aanprijst in je eigen netwerk. Deelneemster Veerle: “Ik zet altijd verse bloemen in mijn lingeriewinkel. Die koop ik bij de bloemenkweekster die ik ontmoette bij BNI."

Veerle, een ondernemende vrouw uit het Vlaams-Brabantse Lennik, is lid van de professionele netwerkorganisatie Business Netwerk International (BNI) en helemaal fan. Ze runt al jaren een eigen lingeriezaak en besloot in 2016 om zich aan te sluiten.

Veerle: “Toen ik lid werd van BNI stelde ik mezelf een doel: na één jaar lidmaatschap wilde ik 30 extra klanten aangetrokken hebben. Dat lukte. Ik kreeg er zelfs meer dan dat! Vandaag ben ik nog steeds lid en blijft mijn klantenbestand groeien, dankzij BNI.”

Ontbijten en presenteren

Wat gebeurt er als je je aansluit bij BNI? Veerle legt uit: “Als lid van BNI kom je wekelijks op een vaste dag samen met tientallen andere ondernemers uit je streek. De samenkomsten vinden plaats in de vroege uurtjes: van 6.45u tot 8.30u. Zo hoef je geen andere afspraken te missen om aanwezig te zijn.”

Elke bijeenkomst start met een ontbijt. Daarna begint de vergadering. Tijdens die vergadering is er plaats voor tips over hoe je kan netwerken, bedrijfspresentaties van BNI-leden, bespreking van hoeveel omzet er werd gemaakt dankzij BNI en hoeveel nieuwe contacten er werden gelegd via BNI...

Een steeds terugkerend item is de 60-secondenpresentatie: dan krijgen alle aanwezigen om de beurt gedurende één minuut het woord.

  • Sommigen vertellen dan over een nieuwe promotie die ze voeren. Bijvoorbeeld: een bloemenkweekster geeft ter gelegenheid van moederdag korting op alle gladiolen.
  • Anderen delen een succesverhaal. Bijvoorbeeld: een verdeler van vermageringsproducten vertelt over een bedankingsmail van een klant, nadat ze op één maand vier kilo afviel.
  • Nog anderen vragen om in contact te komen met iemand die hen kan helpen bij hun toekomstplannen. Bijvoorbeeld: een ondernemer wil zijn zaak verbouwen, en vraagt of iemand een goede architect kent.

BNI motiveert haar ondernemers om telkens iets leuks te maken van die presentatie. Hoe? Diegene die het beste voor de dag komt, krijgt een flesje bubbels!

Aanbevelen en netwerken

Wat is nu het nut van dat wekelijks ontbijten, vergaderen en presenteren?

Een eerste doel is dat de leden elkaars business beter leren kennen zodat ze elkaars zaak kunnen aanprijzen in hun omgeving. Via die zakelijke aanbevelingen helpen ze andere BNI’ers om meer omzet te draaien.

Veerle vertelt hoe zij dat aanpakt. Veerle: “Ik zet bijvoorbeeld altijd verse bloemen in mijn lingeriezaak. Die koop ik bij de bloemenkweekster die ik ontmoette bij BNI. Als een klant een compliment geeft over de bloemen, zeg ik van waar ze komen en maak ik reclame voor haar zaak. Zo worden de klanten die bij mij over de vloer komen misschien ook klant bij haar, en kan zij meer omzet draaien. Dat is een tactiek die werkt. Ook voor mij. Want de andere BNI’ers doen hetzelfde voor mijn zaak.”

Een ander voordeel is dat BNI-leden niet langer alleen afhankelijk zijn van hun eigen netwerk bij het uitbouwen van hun zaak. Ze kunnen gebruik maken van het netwerk van iedereen rond de BNI-tafel. Denk maar aan de ondernemer die zijn zaak wil verbouwen, maar zelf geen architect kent. De kans dat een andere BNI’er wel een kent en dus kan helpen, is groot.

Een bezoekje brengen

Ben je benieuwd of BNI iets voor jouw onderneming kan betekenen? De beste manier om dat te weten te komen, is door langs te gaan bij een groep in jouw regio en de sfeer op te snuiven.

Ben je overtuigd én is er nog geen ondernemer met hetzelfde beroep bij die groep aangesloten. Dan kan je ervoor kiezen om ook lid te worden van die groep. Het proberen waard!

 

Ingrid Van Wanzeele

Gepubliceerd in juni 2018

Reageer

Je e-mailadres wordt niet getoond op de website.

Reacties

Wat een aangename verrassing om dit BNI-verhaal te lezen in VDAB MagEzine. Ik ben net terug op kantoor na mijn wekelijkse BNI-vergadering bij BNI Conver (De Pinte) Gent. 'Geven loont' is de leuze. Stel je eigen netwerk open voor de BNI-leden en op termijn zorgt dit voor return. Een 3-tal jaar geleden werd ik lid van BNI, bij de opstart van mijn HR consultancy organisatie voor KMO's. Zowat de helft van mijn klanten heb ik via het BNI netwerk leren kennen. Een absolute aanrader dus voor alle ondernemers van alle sectoren om als bezoeker BNI te leren kennen. En wie weet, daarna ook lid te worden. Katrien Lootvoet zaakvoerder Footsteps bvba www.fswr.be