U bent hier

Guido's gedacht: gezond verstand

"‘Ge moet geen diploma hebben, follow your passion, doe wat ge denkt dat ge wilt doen…’

‘Skills zijn belangrijker dan diploma’s!’

Overal waar ik tegenwoordig kom, hoor ik hetzelfde mantra.

Een mantra ingegeven door een soort knutseloptimisme van de 21ste eeuw. De tools, de blokjes, alles wat je nodig hebt om iets te realiseren is te vinden. Technologie? Knowhow? allemaal op de interwebs. Geld? Vraag het aan een venture capitalist, een business angel of een crowdfunding platform en ’t komt allemaal goed. Think global enz.

Nu valt daar natuurlijk zeker iets voor te zeggen. Ik ben zelf praktijklector aan de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen. Ik ervaar quasi dagelijks dat studenten vandaag ontzettend hongerig zijn naar ervaringen uit eerste hand.  ‘Hoe moet ik het doen? Wat is de echte praktijk, eerder dan wat ik uit de boekskes leer’.

Maar ik denk dat er ook een gevaar in schuilt. Het kind en het badwater, eens te meer. Laat ons onderwijs en opleiding niet meteen in het verdomhoekje plaatsen.

In een ver verleden was ik een niet onverdienstelijk student. Netjes Latijn-wetenschappen afgemaakt en een universitair diploma bijeengeharkt. Ik heb nooit veel last gehad van dat diploma. Behalve dat ik de neiging tot overdenken heb, ook al zou je me dat niet meteen aangeven.

Maar nu, halverwege mijn leven merk ik aan zeer veel dingen wat ik allemaal te danken heb aan een degelijk academisch parcours. Het vermogen om dingen groter te zien, los van bijvoorbeeld geld, om maar iets te noemen. Je kunt dat (maatschappelijke) betrokkenheid noemen, en het is allicht niet de verdienste van dat diploma alleen.

Maar ook de capaciteit om verbanden te leggen en kennis, knowhow te integreren, en misschien het belangrijkste van allemaal: de capaciteit om origineler te denken. Om wat ik geleerd heb in een andere context om te zetten en groter te maken.

Onze managementguru’s staan nu op de eerste rij om te pleiten voor ‘intra/entrepreneurship’ en een cultuur van ‘embrace the failure’. Ze doen dat voor een publiek dat wel nog een degelijke opleiding gekregen heeft. Daar is dat nodig, om het doffe structuur- en hiërarchie-denken te doorbreken. 

Als ze datzelfde verhaal vertellen aan jonge mensen oogsten ze nog meer enthousiaste reacties. Terecht, iedere generatie heeft recht op zijn optimistische signalen. Zonder dat blijven ze verweesd en lethargisch achter. Bovendien worden ze gesterkt in hun vermoeden dat het zonder diploma’s en scholing ook wel zal lukken. Voor sommigen is dat inderdaad zo…

Maar ik houd mijn hart vast als we morgen heelder generaties loslaten op de maatschappij, met als enige bagage hun gezond verstand en hun doorzettingsvermogen."

 

Guido Everaert
 

Guido Everaert is schrijver, spreker en columnist. Daarnaast werkt hij als lector 'web content' en 'storytelling' aan de Karel de Grote-Hogeschool. Zijn interesse? De schone en minder schone kantjes van de mens.

Guido blogt ook op www.justguidooohh.com.

Gepubliceerd in juni 2018

Reageer

Je e-mailadres wordt niet getoond op de website.

Reacties

Gezond verstand en doorzettingsvermogen, kent de jonge generatie dat nog? Gezond verstand, wat is dat? Doen wat je zelf denkt dat goed is??? En doorzettingsvermogen... ik lees meer dan eens dat jongeren niet meer weten hoe ze moeten omgaan met moeilijkheden...
Dag Guido Nog maar één week-end geleden had ik eenzelfde soort gesprek in familieverband bij een gezellige tafel in de zomer op een terrasje. Het is dan wel vakantie voor mij maar de discussie rond onderwijs en de generatie die na ons komt laat mij niet los en ook ik ben bezorgd om "het kind en het badwater". Gezond verstand is er zeker soms te weinig en we moeten aanmoedigen dit te gebruiken. Laat ons beginnen met inderdaad niet weg te gooien wat nog steeds van belang is vandaag: leren linken leggen, uit het verleden kennis halen om het heden beter te besturen en ook ankerpunten "memoriseren" om die dan handig te kunnen gebruiken bij argumentatie en redenering die niet fake is maar gezond en onderbouwd. Dank je voor deze analyse ! Een gelijkgestemde, Griet