Welzijn

Echt vakantie

Vakantie. Voor de een betekent het zon, zee en zwembad. Voor de ander actie en avontuur. Wij vroegen een aantal werknemers wat hun definitie van vakantie is. Barry: “Vakantie, dat is voor mij zonder schuldgevoel kunnen morsen met tijd!”

Gino (32) spreekt graag verschillende talen op reis

“Vakantie betekent voor mij: op reis gaan, mooi weer en gekoelde wijn. Ik ontdek graag nieuwe plaatsen, mensen en gerechten. Van strakke reisschema’s ben ik geen fan. Ik schakel liever een versnelling lager om zo onbezorgd mogelijk te kunnen genieten. Ik hou er ook enorm van om verschillende talen te spreken op reis, dus je zal me niet zo snel bij andere Vlamingen zien.

Als ik niet op reis kan, krijg ik het vakantiegevoel ook wel te pakken door op een zonnige zomerdag te gaan fietsen in de Vlaamse Ardennen. Terwijl de zon op mijn benen brandt, kom ik tussen de open velden en akkers mentaal helemaal tot rust.”

An (40) geniet ook van vakantie als ze er geen heeft

“Vakantie, dat is samen met mijn vriend de wandelschoenen aantrekken, lunchpakket mee en een mooi stukje natuur ontdekken. Bos, berg, strand... maakt niet uit. Om dan tegen de late namiddag 'thuis' te komen (dat mag een tent zijn) en bij een deugddoende apero te bespreken wat we nadien gaan eten. Zo zien mijn vakanties er de laatste jaren uit.

Vroeger was mijn vakantie: met de rugzak en het openbaar vervoer een vreemd land verkennen. Het gevoel van vrijheid, m’n plan trekken in een andere taal, een andere cultuur ontdekken, mezelf af en toe tegenkomen... Ik ben zo blij dat mijn ouders me stimuleerden om op avontuur te trekken. Ik hoop dat ik dat binnen 18 jaar ook met mijn dochter zal doen.

Dankzij al die ervaringen, en vooral dankzij de herinneringen eraan, ervaar ik vaak ook 'echt vakantie' als ik er geen heb. Zo ging ik onlangs op een maandag tijdens de middagpauze lunchen met mijn vriend in ons favoriete restaurant. Dankzij het mooie weer konden we op het terras eten en genoten we van een lekkere lunch. Het voelde alsof we op citytrip waren. En dat tijdens een drukke werkdag. Zalig!

En dit weekend reed ik na een etentje met een aantal vriendinnen 's nachts naar huis. Omdat het nog warm was, reden we met de ramen open. De streek waar we wonen is vrij landelijk en de typische geur van vers hooi dat 's nachts een beetje vochtig wordt, priemde in onze neuzen. Het riep bij ons alle drie de herinnering op aan warme zomernachten waarin we genoten van jeugdige, onbezorgde gekkigheid. En plots was het er: het echte onvervalste vakantiegevoel…”

Marcel (48) verkent en ontdekt graag lokale restaurantjes

“Géén verplichtingen, dat is het allerbelangrijkste voor mij op vakantie. Meestal boeken we een verblijf in een vakantiedorp. Liefst zonder eten. Zodat we zo vrij mogelijk zijn om te gaan en staan waar we willen. Dat gaan en staan vertaalt zich in een stuk ‘dolce far niente’ en een stuk op verkenning gaan. Op voorhand plannen doen we eigenlijk niet. Meestal beslissen we de dag voordien, afhankelijk van het weer.

Wat ik heel ook heel graag doe en absoluut deel uitmaakt van mijn vakantiegevoel, is lokale restaurantjes verkennen en ontdekken. Het liefst gaan we naar kleine visrestaurantjes waar je niet te veel toeristen vindt. Meestal is het er supervers en keilekker!”

Esther (28) houdt van een duidelijk doel op vakantie

“Voor mij is de ultieme vakantie: een individuele georganiseerde sportvakantie. Zo hebben m’n man en ik ooit een fietsvakantie gedaan in het zonovergoten Charente-Maritime in Frankrijk. We kregen een mooie fiets met een goed slot en een wegenkaart in een plastiekhoesje. Bedoeling: elke dag zo'n 70 km fietsen van het ene hotel naar het andere.

's Morgens stelden we een lunchpakket samen in het hotel en onze bagage werd netjes vervoerd in een busje. Het was heerlijk: op plekken fietsen waar je anders nooit zou komen, picknicken tussen de ruisende bomen of op het strand en 's avonds je stramme lichaam belonen met lekker eten, rosé en een warm bed in een charmant hotel.

Ik herinner me nog dat mijn man jarig was tijdens onze fietsvakantie en dat het net die dag pijpenstelen regende. We moesten toen een traject van 100 km afleggen. We hebben ons verstand op nul gezet en ons op onze natte fiets gehesen. Toen we 's avonds na een hete douche aan het aperitieven waren, waren we het erover eens: het was een onvergetelijke verjaardag.”

Barry (41) doet het graag rustig aan

“Vakantie, dat is voor mij zonder schuldgevoel kunnen morsen met tijd! Omdat mijn vriendin het vaak druk heeft met haar werk, betekent vakantie ook eindelijk wat tijd voor ons twee: samen rustig ontbijten, met vrienden afspreken of afzakken naar het park met een boek.

En natuurlijk ook op reis gaan! Ver hoeft dat niet te zijn, maar het mag wel. Het begint al met het plannen, het uitzoeken van een bestemming, tips verzamelen... Die anticipatie hoort erbij en is leuk.

Door de drukke job van m'n vriendin gebeurt het wel eens dat ik op m'n eentje vakantie neem. Dat is vooral tijd die ik aan mijn muziek spendeer. Ik werk dan in m’n thuisstudio, gewapend met elektrische gitaar en laptop. Soms neem ik muziek op, die ik dan deel met een andere muzikant. Hij gaat er dan op zijn beurt mee aan de slag gaat. Uiteindelijk resulteert dat in een album op cd of cassette (jazeker!).

Helemaal leuk is het wanneer ik die bevriende -vaak buitenlandse- muzikanten ontmoet. Meestal zitten we op dezelfde golflengte. Dat maakt het fijn om samen aan muziek te werken én een heel eind door te bomen over gitaren, effecten en ander speelgoed. <lacht>

Ook interessant

Eerste hulp bij vakantie

Eindelijk vakantie! Zalig toch? Niet altijd, volgens stressdokter Luc Swinnen. "Als je te snel overschakelt, kan het fout gaan. Het leven is geen sprookje."

Vakantiegeld

De zomervakantie staat voor de deur. En dat betekent voor veel mensen ook: vakantiegeld. Wanneer heb je recht op vakantiegeld? En hoeveel krijg je?

Zomerdip op kantoor

Tijdens de zomer is het rustiger op het werk. Merk je dat je te weinig te doen hebt en regelmatig zit te niksen? Geen leuk gevoel. Grijp de rust aan om nuttige dingen te doen.