Solliciteren

Blij met je bedrijf

Je job graag doen heeft met meer dan alleen de functie te maken. Het bedrijf waarvoor je werkt, speelt minstens een even grote rol. Denk dus goed na over je persoonlijkheid en bepaal welke werkomgeving het best bij je past. We helpen je op weg.

Hoe goed jij in een welbepaalde werkomgeving aardt, hangt af van hoe doorslaggevend bepaalde kenmerken voor jou zijn. We zetten er enkele op een rij.

Grote bedrijven en kleine bedrijven

  • Doorgroeimogelijkheden. In grote bedrijven heb je doorgaans meer doorgroeimogelijkheden. Er zijn nu eenmaal meer verschillende functies. Vaak houdt een aparte afdeling zich bezig met de ontwikkeling van medewerkers.
  • Verloning. Grote organisaties bieden meestal een hoger loon en meer extralegale voordelen. Een sociaal secretariaat volgt de administratie nauwgezet op. Je hoeft je dus geen zorgen te maken of je loon en vakantiegeld op tijd worden gestort.
  • Communicatie. In grote ondernemingen verloopt de communicatie vaak minder snel en efficiënt. Er wordt doorgaans ook te veel gecommuniceerd. In kleinere bedrijven zijn de communicatielijnen veel korter.
  • Politiek. In een groot bedrijf kunnen er tegenstrijdige belangen ontstaan tussen verschillende afdelingen. Dit kan op zijn beurt leiden tot politieke machtsspelletjes.
  • Invloed. In een groot bedrijf is het meestal moeilijk een directe invloed uit te oefenen op de resultaten en de koers van de onderneming. Je bent maar een van de vele schakels. In een kleine organisatie is dit makkelijker. De resultaten zijn zichtbaarder en jij weet precies wat jij hebt bijgedragen. Dit alles maakt dat je je meer betrokken voelt.
  • Collega’s. In kleine bedrijven is de werksfeer persoonlijker. Je kent iedereen, van stagiair tot directeur. In een grotere organisatie is het dan weer makkelijker om te ontsnappen aan die collega waarmee het botst

Pas je best bij een groot of klein bedrijf? Doe de bedrijfskeuzetest van 123test.

Overheid en  privé

  • Verloning. Bij de overheid zijn de lonen vastgelegd volgens barema’s, terwijl de privé die zelf bepalen. Daarnaast stijgen de lonen bij de overheid minder snel dan in de privésector en heb je over het algemeen minder extralegale voordelen.
  • Stabiliteit. In de privésector moet je jezelf bewijzen en je moet je je doelstellingen halen. Ook bij de overheid moet je hard werken en word je geëvalueerd, maar je hebt er wel meer werkzekerheid. Overheidsinstellingen zijn minder gevoelig voor economische doelstellingen. En als je vastbenoemd bent, kan je sowieso op beide oren slapen.
  • Work-life balance. Jobs bij de overheid hebben vaak glijdende werkuren en overuren worden meestal gecompenseerd met vrije dagen. Daarnaast laten de meeste overheidsorganisaties ook thuiswerk toe.

Lokaal en internationaal

  • Flexibel. Bij een internationaal bedrijf ben je vaak afhankelijk van de werkuren van je buitenlandse collega’s. Dat maakt dat je minder flexibel kan omspringen met je planning.
  • Impact. Werk je voor een internationaal bedrijf waarvan de hoofdzetel buiten België ligt, dan is de kans groot dat je zelf minder weegt op het beleid. Vaak wordt dat beleid bepaald in de hoofdzetel van de organisatie.
  • Reizen. Als je werkt voor een bedrijf dat filialen heeft in verschillende landen, is de kans groot dat je daar ook wel eens naartoe mag. Talenkennis is hier uiteraard een grote troef.
  • Cultuur. Afhankelijk van de nationaliteit van het bedrijf waarvoor je werkt, heerst er een andere cultuur. Werken voor een Amerikaans bedrijf is heel anders dan werken voor een Zweeds of Belgisch bedrijf. Hou daar rekening mee.
     

Getuigenis Alex: “Ik zit hier echt op mijn plaats!”

Alex (44): “Mijn eerste job was bij een kleine uitgeverij. Ik kon nauwelijks wachten om te starten, jong en hongerig als ik was. De eerste weken waren ontzettend druk en leerde ik heel veel bij. Eens gesetteld, zag ik dat er ook heel wat fout liep. De baas was geen goede manager en de organisatie verliep erbarmelijk. Werknemers werden tegen elkaar opgezet en de werksfeer werd met de dag grimmiger. Op de duur was ik zaterdagavond al gestresseerd omdat ik maandag moest gaan werken. Na anderhalf jaar, heb ik mijn ontslag ingediend. Totaal gedesillusioneerd en op.

Ik boekte een reis van 2 weken om uit te rusten en energie op te doen, en nadien begon ik te solliciteren. Drie maanden later had ik prijs. Ik kon starten bij een grote overheidsorganisatie. Mijn collega’s waren over het algemeen jonge, enthousiaste mensen. M’n baas een man met visie en een no-nonsens aanpak. We werkten hard en waren gedreven, maar zorgden ook voor voldoende ontspanning. De sfeer was goed. Bovendien was het fantastisch hoe alles tot in de puntjes geregeld was. Vandaag werk ik er nog altijd, zij het in een andere functie. En ik heb nog altijd het gevoel dat ik hier op mijn plaats zit. Mooi toch?”

Ook interessant

Knelpuntberoepen

Met 234 zijn ze ondertussen, de knelpuntberoepen. De lijst kent weer heel wat nieuwkomers, van podiumtechnicus over maatschappelijk werker tot keukenmedewerker.

Knelpuntberoepen

Met 207 zijn ze ondertussen, de knelpuntberoepen. De lijst kent 21 nieuwkomers, van kredietadviseur tot fietshersteller.

Samen werk zoeken

Zoek je werk en kan je wel wat steun gebruiken van werkzoekende lotgenoten? Dan zijn de online samenkomsten ‘Werkzoekend tijdens Corona? Yes we can!’ misschien iets voor jou.