Loopbaan

Ga je je thuisvoelen?

Hoera! Je vond een interessante vacature in onze jobdatabank en je besluit te solliciteren. Eén ding kan je echter niet goed inschatten: zal je je als werknemer wel thuis voelen in dit bedrijf? Om een tip van die sluier te lichten, bieden we nu de ‘Waardenfit’ aan in onze jobdatabank. We geven tekst en uitleg.

Je goed voelen in je job hangt zelden enkel af van je takenpakket. Ook de bedrijfscultuur speelt een rol. Als je persoonlijke waarden matchen met de waarden van je bedrijf, is de kans groter dat je een gelukkige, goed presterende en loyale werknemer zal zijn.

De waardenfit

Hoe kan je weten of jouw waarden matchen met die van een bedrijf uit onze jobdatabank? Bij sommige vacatures staat er vanaf nu een extra knop: ‘Test hier hoe goed jij bij ons past!’. Als je daarop klikt, kan je de waardenfit invullen: een gratis, online mini-assessment ontwikkeld door de Vrije Universiteit Brussel in opdracht van de Belgische startup Twegos.

Het assessment duurt slechts enkele minuten en is heel eenvoudig: je krijgt 14 uitspraken over je ideale werkomgeving voorgeschoteld. Bijvoorbeeld ‘in mijn ideale werkomgeving ben ik degene die zegt wat er moet gebeuren’ of ‘in mijn ideale werkomgeving is er structuur en regelmaat’. Van elke uitspraak moet je bepalen hoe belangrijk ze voor je is.

De ideale match

Eens je alle uitspraken beoordeeld hebt:

  • zie je meteen -aan de hand van vijf ingekleurde bollen- hoe goed jouw waarden matchen met die van het bedrijf dat de vacature publiceert. Hoe meer ingekleurde bollen, hoe beter de match.
  • krijg je de mogelijkheid om je waardenprofiel te downloaden. Zo kan je alles nog eens rustig nalezen.
  • zie je ook bij vacatures van andere bedrijven die de waardenfit aanbieden, hoe goed je matcht met het bedrijf. Je hoeft daarvoor het assessment niet opnieuw te doorlopen.

Staat er in de vacature die je interessant vindt geen Waardenfit?

Zo kom je toch iets te weten over de bedrijfscultuur van de werkgever:

  • Bezoek de bedrijfswebsite. Sommige bedrijven -zoals Eandis, Coca-Cola, Ikea…- beschrijven zwart op wit hoe zij hun bedrijfscultuur zien.
  • Bestudeer de lay-out van de bedrijfswebsite. Ook bedrijven die met geen woord reppen over hun bedrijfscultuur, verklappen een en ander door de lay-out die ze gebruiken. Is die sober en functioneel? Dan is de kans groot dat er in het bedrijf een rechttoe-rechtaanaanpak heerst. Oogt de site kleurrijk en vrolijk? Dan zijn creativiteit en speelsheid waarschijnlijk belangrijk.
  • Praat met mensen die er werken. Doen ze hun werk graag? Worden er bedrijfsuitjes georganiseerd? Ken je niemand die er werkt? Spreek dan je netwerk aan. Misschien kunnen zij je in contact brengen met een werknemer.
  • Kom te vroeg op je sollicitatiegesprek, en observeer. Staat er een koffieautomaat? Is dat een drukbezochte plaats, of zijn alle medewerkers aan hun stoel gekluisterd? Is het er stil, of wordt er al eens een praatje gemaakt? Wat dragen de medewerkers? Lopen ze er casual bij, eerder trendy of in maatpak?