U bent hier

Ghosting

Je hebt een match met een sollicitant. Die is volledig waar je naar op zoek bent en de klik is wederzijds. Tijdens het sollicitatiegesprek zaten jullie volledig op dezelfde lijn en je droomt al over een toekomst samen… Tot je kandidaat plots van de aardbol verdwijnt. Je bent geghost! 

Ghosting. Een fenomeen dat begint op te duiken in rekruteringsland, maar al langer bestaat in de datingwereld. Je kent het misschien: je gaat een paar keer op date met iemand, alles gaat goed en ineens verbreekt je ‘love interest’ alle contact en verdwijnt. Als een geest.

Deze trend is overgewaaid naar de professionele wereld en ook hier lijkt de oorzaak te zoeken bij het overaanbod. Net zoals singles keuze te over hebben om nieuwe mensen te leren kennen via Tinder en andere datingapps, kunnen werkzoekenden kiezen uit talloze werkgevers dankzij de krapte op de arbeidsmarkt.

Vroeger was het vaak het bedrijf dat niks meer liet weten na een sollicitatiegesprek, maar de rollen zijn nu omgedraaid.

Hoe voorkom je dat je geghost wordt?

  • Reageer snel: beantwoord sollicitaties onmiddellijk en doe geschikte kandidaten zo vlug mogelijk een duidelijk voorstel. Hoe langer je wacht bij elke stap van het rekruteringsproces, hoe groter de kans dat de kandidaat elders toehapt.
  • Zorg voor een transparant sollicitatieproces: vertel sollicitanten duidelijk hoeveel sollicitatierondes er zijn, wat je van hen verwacht en wanneer ze een reactie krijgen van je. Zo bouw je een band op waarbij de kandidaten het gevoel krijgen dat ze je kunnen vertrouwen.
  • Wees open: wees eerlijk over je sterke en zwakke punten als werkgever. Zo leer je elkaar grondig kennen en kunnen beide partijen bepalen of de ‘match’ er wel degelijk is. Jij bepaalt tijdens het gesprek immers niet enkel als bedrijf of je bij elkaar past, ook de kandidaat doet dat.
  • Gebruik geen spookvacatures: sommige werkgevers of rekruteringsbureaus maken gebruik van nepvacatures om cv’s te verzamelen voor de toekomst en laten de kandidaten nooit iets weten. Zo bouw je geen al te beste reputatie uit en zullen weinig kandidaten nog bij je solliciteren in de toekomst.

Waarom je als sollicitant maar beter geen werkgever ghost

Het lijkt misschien gemakkelijk om gewoon niets meer van je te laten horen in plaats van een werkgever of rekruteerder duidelijk af te wijzen, maar toch doe je dat maar beter niet.
 
Je weet nooit dat jullie wegen elkaar later nog kruisen. Zowel grote bedrijven als rekruteringsbureaus houden een dossier bij van elke kandidaat die doorheen de jaren de revue is gepasseerd. Als je als ‘ghoster’ bekend staat, is de kans klein dat je nog overwogen wordt voor een andere vacature in de toekomst.

 

Diederik Van Vlem 

 
 
Gepubliceerd in