U bent hier

Werkgever aan het woord: verandering

Bedrijfsleider Tim: "Geen betere manier om mensen op stang te jagen als het aankondigen van ingrijpende veranderingen. Je kan me bezwaarlijk een fan van het verleden noemen. Ik roep het nog net niet schreeuwerig uit en met gebalde vuist zoals Stijn Meuris in zijn song ‘Vroegerhater’, maar ik ben er wel van overtuigd dat verandering de weg naar beter is.

Tegenwoordig hoor je in voetbalkleedkamers pompende beats en zorgen veelkleurige felle voetbalschoenen voor de lichteffecten. Dan schud ik meewarig het hoofd. Is dit nu een gedegen wedstrijdvoorbereiding? Zijn die schoenen er nu echt niet een beetje over? 

Maar was het vroeger beter? Halverwege de jaren negentig zaten we ons meer dan een uur lang te vervelen in die duffe voetbalkleedkamer. Met een half oor luisterend naar tactieken, scoutingsverslagen, peptalk. Ondertussen om de verveling tegen te gaan die voetbalschoenen nog maar eens invetten, opblinken.

Neen, dan lijkt de sfeer me tegenwoordig heel wat aangenamer en de beats pompen de motivatie best wel op. Bijkomend voordeel is dat je die kunststof-schoenen niet moet invetten, trouwens.

Hetzelfde op kantoor. De mailserver bezorgt ons af en toe een portie spam, hapert weleens, net zoals het software-pakket. Maar of we terug zouden willen naar de fax of erger nog: de fichebak? Neen, dat nu ook weer niet.

Als we dan toch allemaal het idee koesteren dat verandering ons naar iets beter leidt, wat maakt dan dat we collectief gaan steigeren als er veranderingen worden aangekondigd?

Om te beginnen hebben we het niet voor veranderen om te veranderen. Een fout die nieuwe managers, directeurs en ja: ook voetbaltrainers of het nieuwe lief weleens plachten te maken. Ze willen zich bewijzen, hun stempel drukken. Geen goed idee, me dunkt. Eerst analyseren wat goed loopt en dan aanpassen wat beter kan. Ja toch?

En we willen weten waarom er veranderd wordt. De juiste uitleg over het waarom, het grote ‘why’. Als je dat vraagstuk kan toelichten, is de weerstand al voor een groot stuk verdwenen. Zeker als je het vooropgestelde doel duidelijk kan omschrijven. Als je daarin bijkomend nog eens vermeldt wat de voordelen voor de betrokkenen zijn, de ‘what’s in it for me?’, schakel je van weerstand misschien zelfs al naar voorzichtig enthousiasme. Focus op het doel en verbloem het lastige parcours ernaartoe zeker niet. Het parcours naar de top is nooit bergaf.

Extra tips om verandering op een adequate manier door te voeren zijn inspraak en timing. Door zoveel mogelijk input te vragen, creëer je betrokkenheid. Grote kans dat je eigen ideeën overeenkomen met wat een aantal mensen uit het werkveld ondervinden. Of dat zou toch moeten. Valkuil is hier de timing. Te snel te grote veranderingen willen doorvoeren verhoogt de weerstand, maar in deze snelle economische tijden kan je het je ook niet veroorloven om pakweg een paar maanden over een webshop te palaveren. 

En zo blijft verandering en vooral de communicatie errond een belangrijk onderdeel van het succes in een hedendaagse onderneming. Zij die overblijven zijn niet altijd de sterksten, maar diegene die zich het best aan verandering aanpassen. Verandering is de enige constante om er even wat clichés tegenaan te gooien.

Na deze overpeinzingen blijf ik ongelooflijk benieuwd naar hoe een voetbalkleedkamer en onze kantoren er binnen tien jaar uitzien. Je leest het in deze blog in 2027! Of dit e-zine zou ook veranderd moeten zijn, natuurlijk."
 

Bedrijfsleider Tim stelt zich voor in 729 woorden

"Van sommige beroepen zegt men dat wie ze uitoefent een verhoogde kans heeft om een psychopaat te zijn. Leidinggevenden, bedrijfsleiders en managers bijvoorbeeld. Toevallig zijn dat jobs die op mijn cv staan.

Wees gerust: ik heb in het verleden heel wat persoonlijkheidstests gedaan en daaruit blijkt dat ik geen psychopaat ben. Wat zeiden die testen wel? Dat ik niet gesteld ben op regels en procedures. En dat klopt. Ik krijg rillingen als ik leerkrachten, politieagenten of scheidsrechters zie die zich verstoppen achter nutteloze regels.

Profvoetballer was de eerste optie, maar dat was een beetje teveel gedroomd. Journalist was realistischer, maar uiteindelijk kwam ik onverwacht in de wondere wereld van de dienstencheques terecht. Een dienstenchequebedrijf leiden is de job van mijn leven, een speeltuin om me in uit te leven, voor mensen en met mensen." 

Tim blogde vroeger voor VDAB. Bekijk zijn blog.

 

 

Reageer

Je e-mailadres wordt niet getoond op de website.