Arbeidsmarkt

Feestnummer

Deze maand zijn we toe aan de 200ste editie van het MagEzine. Een rekensommetje leert ons dat we 16 en een half jaar bestaan en bijna 1.400 artikels bijeenschreven. Tijd voor een feestelijke terugblik op een tijdperk waarin Facebook nog niet bestond, onze loonbrief in Belgische frank was en Britney nog niet op 1 had gestaan met ‘Oops, I did it again’. 

Nieuwsbrieven, zoals het MagEzine, die al langer dan 16 jaar bestaan en 160.964 abonnees hebben, zijn niet dik gezaaid. Het 200ste nummer leek ons het ideale moment voor een terugblik.

Zo zag het allereerste MagEzine er uit:

Zo zag de VDAB-homepage er toen uit:

Ter verdediging

Wat we vinden van onze vroegere look? Geen commentaar. Ter verdediging: enige context. Toen onze nieuwsbrief in maart 2000 het levenslicht zag:

  • bestonden Facebook (2004), Twitter (2006), Skype (2003), Youtube (2005), Spotify (2008)... nog niet,
  • zocht meer dan 60% van de internetgebruikers informatie via zoekmachine Yahoo,
  • had Google nog nooit adwords verkocht of een doodle op zijn homepage gezet (twee dingen die ze in dat jaar uitvonden), en
  • had de wereld net ternauwernood de millenniumbug overleefd.

Kortom: 16 jaar lijkt niet zolang, maar in internettermen is het een eeuwigheid.

Doen zoals de rest

De redactie die het MagEzine in elkaar steekt, bleef redelijk stabiel over de jaren, maar toch was er maar een redacteur van bij het begin bij: Elke Duprez. Ze ging in 1999 bij VDAB aan de slag. De website bestond toen uit welgeteld een pagina.

Elke, waarom begonnen jullie destijds met het MagEzine?

“Online nieuwsbrieven waren toen in de mode. Elke zichzelf respecterende website lanceerde er een, dus dachten we ‘laten we dit ook maar doen’. Het was een manier om mensen naar onze website te lokken. Wat later zijn we ook met een discussieforum begonnen, dat was een andere modetrend in die tijd. Het discussieforum is redelijk snel gesneuveld, maar onze nieuwsbrief niet. Gaandeweg werd hij steeds succesvoller: we kregen er elke maand abonnees bij."

Is het gemakkelijk om telkens nieuwe onderwerpen te vinden?

“Nee. Onderwerpen vinden is moeilijker dan het schrijven zelf. Vroeger waren er goede Nederlandse websites waaruit we inspiratie putten. Een beetje zoals je als kind naar de Nederlandse tv keek omdat die vooruitstrevender was. Maar dat is nu voorbij. Bovendien was het internet in het begin nog nieuw en werden er volop interessante studies gepubliceerd over de arbeidsmarkt. Dat heb je nu minder. Gelukkig hebben we nog altijd onze eigen ervaringen die we kunnen gebruiken."

Denk je dat er over vijf jaar een editie 300 komt? En over 20 jaar een editie 500?

"De geschiedenis heeft ons geleerd dat alles snel evolueert op internet, dus het is onmogelijk om hierop te antwoorden. Anderzijds hadden we nooit gedacht dat we het zolang zouden volhouden, dus wie weet. In ieder geval doen we het nog altijd met veel plezier."

Tot slot: een dankwoord

Aan alle redacteurs die meeschreven, aan de verantwoordelijken die ons lieten bestaan en begaan, aan alle collega's, partners, familieleden, vrienden en websitebezoekers die we interviewden over hun lunchgewoontes, hun omgaan met rouw, hun mening over de prikklok, hun buitenlandse avonturen, hun sollicitatiegedrag…

We zullen jullie ook in de toekomst nog weten te vinden. Alvast onze excuses, en dank.