U bent hier

Dit is een artikel uit het MagEzine-archief.

Wraakzuchtige sollicitanten

Goed personeel vinden is moeilijk. Net daarom is het voor een werkgever belangrijk om aan zijn imago te werken. Toch blijkt dat dit vaak niet gebeurt. Maar liefst een kwart van de werkzoekenden vindt dat ze slecht behandeld worden door een potentiële nieuwe baas. En dat kost deze bedrijven niet alleen hun goede naam, maar ook omzet.

Uit onderzoek van het Britse Capital Consult blijkt dat 53 procent van de werkzoekenden geen producten of diensten afneemt van een onderneming waar ze een slechte ervaring mee hebben gehad. En daar blijft het niet bij.

  • Bijna een derde van de ontevreden werkzoekenden vertelt drie tot vijf anderen over hun slechte ervaring.
  • Een kwart vertelt het aan meer dan zes mensen.
  • Een tiende vertelt het aan tien anderen.
  • Eén procent gaat zelfs zover om het bedrijf op internet aan de schandpaal te nagelen.

Wat verstaan de sollicitanten onder een slechte ervaring? De belangrijkste grieven van werkzoekenden hebben te maken met een gebrek aan communicatie. De helft is geïrriteerd wanneer er geen reden wordt gegeven voor een afwijzing. De andere helft ergert zich aan het uitblijven van feedback op het sollicitatiegesprek. Wat als ronduit onbeleefd beschouwd wordt, is het uitblijven van een ontvangstbevestiging van de sollicitatie. Nog een veelgenoemde ergernis is het moeten beantwoorden van stomme vragen of het uitvoeren van irrelevante testen tijdens het sollicitatiegesprek.

Reputatieschade

Marisa Kacary, marketing manager van Capital Consulting licht de resultaten toe: "De sollicitatieprocedure is een goede gelegenheid om je imago te versterken. Al die tijd en moeite die in reclamecampagnes gestoken wordt, zou moeten doorgetrokken worden naar het wervingstraject. Behandel je sollicitanten slecht, dan verlies je ze namelijk meteen als klant. Bovendien vertellen ze anderen maar al te graag over hun slechte ervaringen en dat leidt tot nog meer reputatieschade."

Wat denkt de bedrijfswereld zelf? Koen, HR-manager: "Werkgevers moeten inderdaad beter hun best doen, maar enige nuance richting dit onderzoek is op zijn plaats. Ik loop al vele jaren mee als rekruteerder en merk dat kandidaten wel erg veeleisend worden. Het is belangrijk dat je als werkgever een ontvangstbevestiging stuurt, de kandidaat snel uitnodigt en hem de nodige feedback bezorgt. Maar dit staat los van een afwijzing. En bij solliciteren hoort nu eenmaal de kans dat je afgewezen wordt."

 

Elke Duprez

 

www.managersonline.nl