U bent hier

Dit is een artikel uit het MagEzine-archief.

Wat werknemers écht willen

Wat werknemers écht willen

Om te ontdekken wat werknemers écht willen van hun werkgever, ondervroeg dr. Jack Wiley -oprichter en CEO van Kenexa Research Institute- de afgelopen 30 jaar meer dan 200.000 werknemers. Wat bleek? Ongeacht hun functie, sector en nationaliteit, wilden al deze werknemers dezelfde zeven zaken. We zetten ze voor je op een rijtje.

Erkenning

  • Werknemers willen een ‘schouderklopje’ en willen dat hun stem wordt gehoord. Het komt erop neer dat elke werknemer erkenning en waardering wil van de persoon die het dichtst bij z’n werk staat: z’n directe verantwoordelijke.
  • Wat werkgevers moeten doen: Wacht niet tot het jaarlijkse evaluatiegesprek om je waardering te tonen. Bouw regelmatige feedbackmomenten in en maak van informele erkenning een gewoonte.

Boeiend werk

  • Werknemers willen een uitdagende, interessante en leuke job. Ze willen voldoening halen uit hun werk en het gevoel hebben dat ze hun tijd goed spenderen. Dat is het geval wanneer ze iets nieuws leren, betrokken zijn bij vernieuwende projecten of autonoom kunnen werken.
  • Wat werkgevers moeten doen: Praat met je medewerkers over wat zij leuk en vervelend vinden aan hun job. Speel hierop in. Zorg voor variëteit en plezier.

Werkzekerheid

  • Werknemers willen werkzekerheid. Ze willen vertrouwen hebben in de toekomst van hun bedrijf en ze willen vast werk.
  • Wat werkgevers moeten doen: Laat je medewerkers de manier van werken mee bepalen. Zo creëer je vertrouwen en geef je hen het gevoel dat ze hun eigen lot sturen.

Loon

  • Werknemers willen een fair loon voor het werk dat ze doen. Ze willen het gevoel hebben dat ze eerlijk behandeld worden en dat ze beloond worden naargelang hun verdiensten.
  • Wat werkgevers moeten doen: Herbekijk elk jaar welke compensaties en voordelen je betaalt. Heb je een beperkt budget? Dan kan je je medewerkers eventueel meer vakantie geven.

Opleiding en doorgroeimogelijkheden

  • Werknemers willen de mogelijkheid krijgen om hun vaardigheden verder te ontwikkelen en hun loopbaan uit te bouwen.
  • Wat werkgevers moeten doen: Voorzie voldoende opleiding en voer jaarlijks een loopbaangesprek waarin je peilt naar je werknemers’ verwachtingen en doelstellingen. Geef je medewerkers de autonomie en de autoriteit om hun vaardigheden te gebruiken.

Werkomstandigheden

  • Werknemers willen in eerste instantie een fijne werksfeer. Daarnaast vinden ze het belangrijk dat hun werkomgeving comfortabel, gezond en veilig is.
  • Wat werkgevers moeten doen: Organiseer sociale activiteiten om interactie en teamwerk te bevorderen. Luister naar de klachten en verzuchtingen van medewerkers en help hen de ideale werk-privébalans te creëren.

Waarheid

  • Werknemers willen niets dan de waarheid. Ze willen werken voor eerlijke, oprechte managers.
  • Wat werkgevers moeten doen: Toon integriteit. Communiceer open en direct: zeg wat je meent en meen wat je zegt. Geef eerlijke feedback en stel duidelijke doelen. Vertel je werknemers altijd de waarheid, ongeacht hoe slecht de zaken gaan. Ze voelen het toch aan als je liegt en het ondermijnt je geloofwaardigheid.

Jack Wiley: “De meeste van deze zeven elementen kosten weinig om te implementeren. Waardering tonen en de waarheid spreken bijvoorbeeld, kosten niks. En wil je je teamleden interessant werk bezorgen, dan volstaat het om te weten wat elk van hen motiveert. Stel dat je alleen al aan deze drie zaken werkt, dan garandeer ik je dat dit een positieve invloed zal hebben op het engagement en de prestaties van je team. Het vraag alleen moeite en toewijding.

Na dertig jaar research zijn we tot één simpele conclusie gekomen: het enige pad naar succes is je werknemers geven wat ze écht willen.”

 

Elke Duprez

 

 

www.management-issues.com