U bent hier

Dit is een artikel uit het MagEzine-archief.

De juiste stoel

Vergaderen! Over hoeveel dat kost en hoe weinig het opbrengt is al een bibliotheek vol geschreven. Maar wist je ook dat de manier waarop jij aan vergaderingen deelneemt, je carrièrekansen kan schaden? Een Britse specialiste geeft advies. Het begint al met de stoel die je kiest aan de tafel.

Judi James bestudeert het menselijke gedrag. Vergaderingen op het werk zijn voor haar een dankbaar onderzoeksterrein. De moderne businessmeeting is een mijnenveld, vindt zij.

Peiling

De experte kreeg de resultaten te zien van een peiling in opdracht van het Britse uitzendbedrijf Office Angels. Uit de peiling blijkt het volgende:

  • Drie kantoorwerkers op vier ondervinden stress als er moet vergaderd worden met de baas en/of de collega’s.
  • Eén op twee is bang af te gaan als een gieter.
  • Eén op vier ligt ’s nachts wakker van de meeting van ’s anderendaags.

Tips

Dit zijn enkele tips van de gedragsspecialiste. Pik eruit wat min of meer op jouw werkomgeving van toepassing is.

  • Wees op tijd. Te laat komen is onprofessioneel.
  • Vermijd te arriveren na de baas. Anderen kunnen doen wachten is een teken van macht, en een chef apprecieert zelden dat een ondergeschikte dit machtsspel doorkruist.
  • Ga niet pal tegenover een persoon zitten waarmee je wel eens in aanvaring komt. Dat vergemakkelijkt alleen maar het uitwisselen van agressieve signalen, een beetje zoals in de dierenwereld. Kies een plaats waar jullie weinig oogcontact kunnen hebben. Dat maakt de kans kleiner dat je je laat meeslepen in verhitte discussies.
  • Heb je een bondgenoot in de meeting? Ga dan niet naast elkaar zitten (zoals vaak gebeurt), maar tegenover elkaar. Dat is efficiënter om elkaars lichaamstaal te volgen. Openlijk over de tafel heen met je bondgenoot communiceren is ook beter dan in elkaars oor te konkelfoezen.
  • Als een vraag gesteld wordt, gooi jouw antwoord dan niet op de tafel nog vooraleer de baas de kans had om iets te zeggen.
  • Verstrooide krabbels maken op een stuk papier, of helemaal niets noteren, wekt de indruk dat het jou allemaal niet kan schelen.

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je jezelf onzichtbaar maakt. David Clubb van Office Angels: “Geef op het gepaste moment je opinie over de kwestie. Maar bewaar een evenwicht tussen zenuwachtige stilte en irriterend zelfvertrouwen.”

 

Hendrik Mertens

 

Onderzoek Office Angels: www.office-angels.com