U bent hier

Dit is een artikel uit het MagEzine-archief.

De job van bibliotheekmedewerker Elke

De job van bibliotheekmedewerker Elke
  • Leeftijd: 29
  • Diploma’s: professionele bachelor in het secundair onderwijs en graduaat in het bibliotheekwezen en documentaire informatiekunde.
  • Ervaring als bibliotheekmedewerker: 6 jaar

Hoe ben je in dit beroep terechtgekomen?
Elke: “Toen ik afstudeerde als leerkracht, had ik geen zin om les te geven. Dat was geen verrassing. Ik koos de studie om de inhoud van de vakken -Nederlands, Latijn en geschiedenis- en niet omdat ik voor de klas wilde staan. Na het eindexamen vertelde een studiegenote me over een graduaat in het bibliotheekwezen. Tot dan wist ik niet dat die opleiding bestond, maar het interesseerde me meteen. Niet dat ik zelf zo'n boekenwurm ben, maar boeken fascineerden me wel. Vooral de impact die ze op hun lezers hebben, intrigeerde me. Ik besloot me in te schrijven in avondschool. Tegelijk solliciteerde ik bij de bibliotheek van mijn gemeente waar ze iemand zochten voor een vervanging. Om in een bib te werken, is zo’n graduaat namelijk niet verplicht. En ik kon er meteen beginnen. Vandaag ben ik vastbenoemd in de stedelijke bibliotheek van Aalst.”

Wat houdt je werk concreet in?
Elke: “Ik ben verantwoordelijk voor de leeszaal en de centrale infobalie. In de leeszaal beman ik vijf à zes uur per week de balie waar mensen referentiewerken -zoals juridische codexen, atlassen…- of kranten en tijdschriften opvragen om ter plaatse te lezen. Ik zorg ervoor dat de ruimte een aangename ontmoetingsplaats is, en bepaal de collectie: welke kranten en tijdschriften worden er aangekocht, waar en hoelang worden ze bewaard, welke woordenboeken zijn aan vervanging toe… Ook de administratie die hierbij komt kijken is voor mij. Daarnaast sta ik elke week vijf à zes uur aan de centrale infobalie. Daar komen alle algemene informatievragen toe, worden nieuwe leden ingeschreven, boetes geïnd, klachten behandeld… De rest van de uren werk ik als ‘backoffice’. Dan krijg ik de ‘moeilijke gevallen’ voorgeschoteld, maar dat vind ik leuk.”

Wat is het fijnste aspect van je job?
Elke: “Het contact met het publiek. Ik moet voortdurend mensen helpen, problemen uitvlooien en oplossingen bedenken. Wanneer dat lukt, geeft dat veel voldoening. Ik vind ook dat er een leuke sfeer hangt in een bib. De meeste mensen die er komen, willen hun vrije tijd op een aangename manier spenderen, en dat voel je.”

Wat zijn de mindere kanten?
Elke: “De boekhouding. Elk jaar moet ik een begroting opmaken die moet worden goedgekeurd door het gemeentebestuur, want zij zorgen voor ons budget. Bovendien moet ik elke euro die ik uitgeef verantwoorden in een actieplan. Die begrotingen en actieplannen maken vind ik minder leuk.”

Wat maakt iemand tot een goede bibliotheekmedewerker?
Elke: “Je moet graag tussen en voor mensen werken. Dat wil zeggen: bereid zijn te luisteren naar hun verzoeken of problemen, en er gepaste oplossingen voor bedenken. Het helpt als je goed op de hoogte bent van de bibliotheekcollectie, maar er bestaan ook digitale tools. Zo heb je de catalogus bibliotheek.be, of de persdatabank Mediargus... Met die opzoeksystemen moet je vlot kunnen werken.”

Heb je tips voor wie aan de slag wil als bibliotheekmedewerker?
Elke: “In tegenstelling tot wat velen denken, is ‘graag lezen’ niet zo belangrijk. Er is veel interessant werk in een bib, en afhankelijk van de afdeling waar je terechtkomt, vergt dit heel verschillende interesses. Ik denk aan muziek, film, administratie… Laat je dus niet afschrikken als je geen boekenwurm bent. En ten slotte: als je in een openbare bibliotheek aan de slag wil, moet je rekening houden met avond- en weekendwerk. Je werkuren zijn immers de openingsuren van de bib.”

 

Ingrid Van Wanzeele