U bent hier

Dit is een artikel uit het MagEzine-archief.

De job van teamverantwoordelijke Sien

  • verantwoordelijkeLeeftijd: 40
  • Diploma’s: licentiaat Germaanse talen, postgraduaat journalistiek
  • Ervaring: 7 jaar

Wat houdt je werk in?

“Ik ben verantwoordelijk voor een team van webdesigners en webredacteurs. Samen werken we aan de website van een Vlaamse overheidsdienst. Intuïtieve navigatie, begrijpelijke toepassingen met duidelijke helpteksten en aantrekkelijk geschreven en vormgegeven informatie. Dat is wat wij voor ogen hebben bij elke wijziging op de site.”

Wat zijn je belangrijkste taken?

“Enerzijds: de site up-to-date houden. Regelmatig zit ik samen met collega’s van andere afdelingen om inhoudelijke aanpassingen van de site te bespreken. Bijvoorbeeld een wetgeving die verandert, of een nieuw project dat een plaats verdient op de site. Bij zulke vragen schieten de redacteurs in actie, zodat alle info aantrekkelijk herschreven wordt. Zelf doe ik ook regelmatig redactiewerk. Ik schep er plezier in om ingewikkelde teksten toegankelijk te verwoorden voor onze sitebezoekers. Daarnaast zijn er soms ook aanpassingen nodig aan het design. Als er een nieuwe pagina ontworpen moet worden met een gebruiksvriendelijke lay-out en aantrekkelijk beeldmateriaal, zit ik samen met onze webdesigners. Dat geldt ook wanneer er bijvoorbeeld een nieuwe toepassing moet komen om -ik zeg maar wat- online een premie aan te vragen. Als verantwoordelijke behoud ik ten slotte het overzicht op alle wijzigingen op de site, en sta ik mijn teamleden bij waar nodig.”

Wat vind je het boeiendste aan je job?

“De technologie gaat met rasse schreden vooruit, en de manier van communiceren en interageren verandert voortdurend. Wil ik mijn job goed doen, dan mag ik niet indommelen en moet ik mee-evolueren. Daardoor wordt mijn werk nooit saai. Momenteel ben ik bijvoorbeeld bezig met een heel mooi project: onze site ‘responsive’ maken. Dat betekent dat het design van de site zich in de toekomst automatisch zal aanpassen aan om het even welk ‘device’ -laptop, smartphone, tablet, pc...- de klant gebruikt. Resultaat: onze site oogt in alle omstandigheden even mooi, en alle toepassingen werken zoals het moet. Dat is een uitdaging waar ik graag mijn tanden inzet, want ze draagt bij tot een goede gebruikerservaring van alle klanten.”

Wat vind je moeilijk?

“Er wordt in onze organisatie jammer genoeg nog vaak vanuit het eigen hokje gedacht: mijn project is belangrijk en moet op de homepagina! Ook al is dat niet in het belang van de klant. Daar word ik bij momenten behoorlijk moe van. Ik heb soms de indruk dat mensen denken dat een website maken en onderhouden makkelijk is. Ze denken te weten hoe iets moet geschreven worden, hoe het eruit moet zien en waar op de site het moet komen: de homepagina! Als ik iedereen zijn gang zou laten gaan, hebben we ‘in no time’ onze eigen versie van ‘The Million Dollar Homepage’.” <lacht>

 

Ingrid Van Wanzeele