U bent hier

Dit is een artikel uit het MagEzine-archief.

Tijd voor jezelf

één brandende lampEen goede work-life balance. Wie worstelt daar niet mee? Al te vaak slaat de balans de verkeerde richting uit. Je holt jezelf voorbij, bent voortdurend moe en hebt nauwelijks tijd voor je gezin, laat staan voor jezelf. Toch kan het ook anders. We legden ons oor te luister en sprokkelden enkele handige tips. Bas: “Leer nee zeggen. Diplomatisch, bars of met een fluwelen strik eromheen.”

De eerste weken in het nieuwe jaar gaan meestal gepaard met ambitieuze voornemens. Vaak hebben ze te maken met meer tijd voor jezelf en je gezin. Alleen is het niet altijd simpel om dit concreet in te vullen. Daarom deze tips van lotgenoten.

Zorg voor overlap

Peter: “Ik heb geleerd dat multitasking voor mij niet werkt. Wat ik wel doe, is zorgen dat zaken elkaar ‘overlappen’. Bijvoorbeeld: toen de kinderen klein waren had ik geen tijd voor hobby’s, maar ik hield heel erg van de natuur en het observeren van vogels. Dus nam ik mijn 7-jarige zoon op een keer mee. Hij was meteen verkocht, en we maakten er al snel een gewoonte van om samen de natuur in te trekken om vogels te observeren. De ideale combinatie van tijd met m’n zoon en een eigen hobby.”

Voorzie korte versies van je hobby’s

Linda: “Om ook tijdens erg drukke werkweken tijd te maken voor mijn hobbies en passies, heb ik van m’n favoriete bezigheden een korte versie gemaakt. Ik ga graag ’s avonds eten met vrienden, maar als ik weinig tijd heb, regel ik een koffiepauze van 45 minuten gedurende de dag. Dat is niet lang, maar beter dan helemaal geen vrienden te zien. Verder hou ik erg van fietsen, maar als ik het druk heb trek ik mijn loopschoenen aan. Dat loont als ik maar 20 minuten heb.”

Maak een afspraak met jezelf

Michel: “Het is belangrijk om te onthouden dat vrije tijd niet hetzelfde is als beschikbare tijd. Met andere woorden: het is niet omdat er woensdagavond niks in je agenda staat, dat je “Ja” moet zeggen wanneer je collega je vraagt om mee te gaan naar een event. Het is oké om een uitnodiging af te slaan met als enige reden dat je die tijd voor jezelf wilt. Een afspraak met jezelf is ook een afspraak.”

Leer nee zeggen

Bas: “Stel jezelf altijd de vraag: “Ben ik bezig met dingen die voor mij belangrijk zijn?” Als je niet instemmend kan antwoorden: niet doen! Twee dingen moet je leren: je prioriteiten bepalen, en op allerlei manieren “Nee” zeggen. Dat kan diplomatisch, het kan bars en het kan met een fluwelen strik eromheen. Je moet dus zelf de grenzen van jouw work-life balance bewaken.

Plan terugkerende activiteiten

Annemie: “Plan terugkerende sociale activiteiten, zoals de maandelijkse boekenclub of het wekelijkse etentje met je beste vrienden. Als je zulke activiteiten opneemt in je agenda, zal je leren om er omheen te plannen, in plaats van je sociale leven rond je werk te plannen.”

Informeer op voorhand

Esther: “Als je op tijd weg moet, zeg dat dan op voorhand aan je collega’s. Op die manier ben je veel meer geneigd om dat daadwerkelijk te doen. Zeg ’s ochtends bijvoorbeeld: “Ik moet vanavond op tijd naar huis, dus als je nog iets van mij nodig hebt, laat het me ten laatste om 15u weten.” Zorg er ook voor dat je de laatste 20 minuten van je dag blokkeert. Zo heb je voldoende tijd om nog een aantal losse eindjes aan elkaar te knopen. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat je toch nog die ‘laatste’ e-mail aan het versturen bent wanneer je eigenlijk al op weg naar huis zou moeten zijn."

Organiseer je avonden

Jan: “Heb je jezelf er ooit al op betrapt dat je nog op het werk was omdat… je eigenlijk geen reden had om er niet meer te zijn? Zorg ervoor dat je redenen hebt om naar huis te gaan. Volg een cursus in de avondschool, ga sporten, of spreek af met vrienden.”

Respecteer de pauzes

Hilde: “Bij ons is het tegenwoordig in om 's middag vergaderingen te organiseren. Vreselijk vind ik dat. Ik heb mijn lunchpauze nodig om er eens even helemaal uit te zijn. Dus blokkeer ik die nu regelmatig in mijn agenda. Ik spreek dan af met vrienden van me die ook in Brussel werken. Dit zorgt ervoor dat ik na m’n middagpauze weer vol goede moed en met een fris hoofd aan de slag ga.”

Leg jezelf een tijdslimiet op

Stefanie: “Wil je meer doen in een dag, beknibbel dan eerst op de tijd die je aan een aantal vaste taken spendeert. Probeer bijvoorbeeld je avondeten klaar te hebben in 30 minuten of minder. Je zou versteld staan hoe makkelijk dat is. En zo win je op een week toch al heel wat tijd. Wat ook helpt: zondag al een aantal maaltijden bereiden die je tijdens de week enkel nog hoeft op te warmen.”

 

Elke Duprez

 

www.thedailymuse.com

www.forbes.com

www.inc.com

www.bashoorn.nl

Gepubliceerd in maart 2015