U bent hier

Dit is een artikel uit het MagEzine-archief.

Uit voor een prikje

Uit voor een prikje
© Shutterstock

Wie denkt aan een hecht team, denkt aan teambuilding. Natuurlijk is een ballonvaart boven de stad, of een kookworkshop met Jeroen Meus een schot in de roos. Maar helaas is het prijskaartje dat daaraan vasthangt voor veel bedrijven geen haalbare kaart. Hoe boks je met een klein budget toch een fijne teamactiviteit in elkaar? Martine vertelt.

Martine (53) is administratief bediende bij VDAB. Ze organiseert al jaren de teamactiviteiten voor haar afdeling. Terwijl ze vroeger een ‘onbeperkt’ budget kon besteden voor een groep van 35 mensen, staat ze vandaag voor een heel andere opdracht. Ze vertelt.

Martine: “Door een reorganisatie en flinke besparingen moet ik dit jaar voor 100 collega’s een teamdag organiseren met een budget van amper 25 euro per persoon. Dat is niet simpel. Ik moet erg creatief uit de hoek komen omdat de activiteiten die ik andere jaren organiseerde plots te duur zijn.”

Brainstorm

Waar en hoe vond Martine teambuildingideeën voor kleine beurzen? Ze verklapt hoe ze tewerk ging.

Martine: “In de eerste plaats deed ik een beroep op de inspiratie van de teamleden zelf. Ik stuurde hen een mail met de vraag wat zij zouden doen op een teamdag, als ze slechts 25 euro per persoon mochten besteden. Die brainstorm leverde best leuke ideeën op.”

Zoals? Martine: “Een museumbezoek op een dag dat de toegang gratis is. Het MAS in Antwerpen bijvoorbeeld, opent elke laatste woensdag van de maand gratis zijn deuren. Hetzelfde geldt voor het Magritte Museum in Brussel elke eerste woensdagnamiddag van de maand. En zo zijn er nog. Daarnaast kwam er een aantal voorstellen voor bedrijfsbezoeken uit de bus. Zoals een rondleiding bij de VRT, of in een bierbrouwerij. Ik kreeg ook suggesties voor goedkope en gezellige lunchplaatsen. Zo kan je in sommige Chinese of Thaise restaurants echt lekker eten, voor slechts een prikje.”

Peptalk

Naast de brainstorm bij de teamleden, putte Martine ook inspiratie uit vorige teamdagen. Alweer met dezelfde beperking voor ogen: hoe houd ik de kost zo laag mogelijk?

Martine: “Voorgaande jaren probeerden we steeds een spreker te strikken die het team een uurtje of twee onderhield over een onderwerp dat iedereen aansprak. Dat viel telkens behoorlijk in de smaak, maar… het kostte een aardige duit. Daarom probeer ik dit jaar onze baas te overtuigen om uitgebreid het woord te nemen. Dat heeft twee voordelen: het kost niets, en een eerlijke peptalk van de baas maakt een team alleen maar hechter.”

Bijdrage

Met een beetje creativiteit hoeft een beperkt teambuildingbudget dus geen spelbreker te zijn. Maar eerlijk is eerlijk: voor niets, krijg je niets. Hoe verhoog je je budget als dat het verschil maakt tussen een fijn gevulde dag, of een uitje om snel te vergeten?

Martine: “Als het echt niet anders kan, overweeg ik om aan de teamleden een bescheiden bijdrage te vragen. Als iedereen 5 euro bijlegt -de prijs van pakweg een broodje en een drankje op een gewone werkdag- kan ik werken met een budget van 3000 euro, in plaats van 2500. Met een beetje lobbywerk betekent dit dat er misschien ook een receptie afkan. Dat maakt zo’n dag feestelijk, en dat is tenslotte de bedoeling.”

Gepubliceerd in