U bent hier

Dit is een artikel uit het MagEzine-archief.

De job van callcentermedewerker Andy

Cupcakes

  • Leeftijd: 34
  • Diploma’s: master Germaanse talen
  • Ervaring in deze job: 3 jaar

Andy werkt bij het callcenter van VDAB. "Ik geef de voorkeur aan de term ‘contactcenter’”, preciseert hij glimlachend. “Als consulent worden we opgeleid om klanten snel en efficiënt verder te helpen. Door hun vragen te beantwoorden, hun dossier -indien nodig- aan te passen, documenten op te sturen… We doen dus heel wat meer dan enkel de telefoon opnemen.

Bovendien komen klanten via verschillende kanalen bij ons terecht. Via de telefoon op het nummer 0800 30 700, maar ook via mail (info@vdab.be) of via onze pagina's op Facebook, Twitter en LinkedIn. Zelf behandel ik telefonische oproepen en mails.

Een virtueel kantoor

Je kan de Servicelijn vergelijken met een ‘virtueel loket’. Klanten kunnen bij ons terecht met algemene vragen over VDAB en onze dienstverlening. Dat kan gaan over heel praktische zaken, zoals de openingsuren van een kantoor bijvoorbeeld, maar evengoed over een opleiding die we organiseren, of over onze website.

De Servicelijn heeft een zogenaamde ‘eerstelijnsfunctie’: we proberen zoveel mogelijk vragen zelf te beantwoorden. Lukt dat niet, omdat het té complexe materie is of omdat ze niet onder onze bevoegdheid valt, dan verwijzen we door naar andere VDAB-diensten of andere instanties.

Een doos vol pralines

We hebben een ruim publiek: zowel werkzoekenden, werknemers als werkgevers contacteren ons. Ben je werkloos geworden? Dan schrijven we je in als werkzoekende. Ben je als werkgever op zoek naar een nieuwe werkkracht? Geen probleem: je kan je vacatures via de Servicelijn laten publiceren. Wil je als werknemer opleidingscheques gebruiken, dan volstaat een belletje naar de Servicelijn om jouw cheques te bestellen.

Bovendien komen alle lagen van de bevolking bij ons terecht: laag- en hooggeschoolden, buitenlanders, nieuwkomers, noem maar op. Hierdoor is elk gesprek anders. Ik vergelijk mijn werk weleens met dat citaat uit de film Forrest Gump: ‘Life is like a box of chocolates. You never know what you’re gonna get!’

Eerste Hulp bij Ontslag

Niet elk gesprek is even makkelijk. Sommige mensen zijn ontmoedigd, zitten met frustraties en hebben nood om even te ventileren. Heel begrijpelijk als je bijvoorbeeld onverwacht je werk verliest. Het geeft veel voldoening als je zo iemand toch weer wat moed weet te geven. Vaak begint dat al met het in orde brengen van praktische dingen.

Zo herinner ik me een man die door een reorganisatie werkloos was geworden. Hij had zijn hele carrière bij dezelfde werkgever gewerkt, zat nooit eerder zonder job. Die wist amper van welk hout pijlen te maken. Door samen met hem zijn dossier in orde te brengen, uitleg te geven over wat VDAB voor hem kon doen en mee te geven waar hij terechtkon voor begeleiding klaarde die man al een heel stuk op. Nadien heeft hij zelfs nog een mail gestuurd om ons te bedanken voor de goede dienstverlening. Dat maakte me toch wel blij. <lacht>

Van 8 tot 7

Eén van de troeven van de Servicelijn is dat ze de hele dag bereikbaar is: van 8 uur ’s morgens tot 7 uur ’s avonds. Natuurlijk zitten we niet met z’n allen 11 uur per dag aan de telefoon of achter onze computer. We werken in shiften: afwisselend de ene week in een vroege en de andere week in een late shift. Aanvankelijk was dat even wennen, maar je bent dat snel gewoon."

 

Wil je graag als callcentermedewerker aan de slag? Check de vacatures medewerker callcenter in onze databank.

 

Stijn Huwels