U bent hier

Dit is een artikel uit het MagEzine-archief.

Liever lezen

De jeugd van tegenwoordig is druk in de weer. Na de schooluren wacht hen een tweede carrière: sportvereniging, muziekschool, dictie of academie. En nog het liefst van alles wat. Kwestie van goed voorbereid te zijn op 'later'. Maar, wat blijkt nu? Boeken lezen is de enige buitenschoolse activiteit met een positief effect op de latere loopbaan.

Goed nieuws voor taxi-ouders die het beu zijn om van hot naar her te rijden. Lezen is de beste naschoolse activiteit voor de latere carrière van je kind. Noch voetbaltraining, vioolles, museumbezoek of debatklas heeft zo'n gunstig effect. Tot die conclusie kwam socioloog Mark Taylor, van de universiteit van Oxford, nadat hij meer dan 17.000 personen onderzocht die in 1970 geboren werden.

Lezen en leren

Taylor was vooral geïnteresseerd in wat deze mensen deden buiten de schooluren toen ze 16 jaar waren. Uit zijn bevindingen blijkt dat vrouwelijke boekenwurmen 64 procent kans hebben om tegen hun 33ste een leidinggevende of intellectuele job te krijgen. Bij meisjes die niet lezen, is dat 25 procent. Jongens die boeken verslinden hebben 60 procent kans op een job als manager, niet-lezers 48 procent.

Scholieren die boeken verslinden hebben bovendien een grotere kans om een universitaire opleiding te volgen. In combinatie met een andere culturele hobby, bijvoorbeeld muziekschool, stijgt die kans bij jongens van 24 naar 54 procent. Meisjes met een culturele passie hebben 48 procent kans om aan de unief te belanden, tegenover 20 procent bij niet-lezers.

Lezen en werk

Goed nieuws voor de taxi-ouders onder ons, maar er is nog werk aan de winkel. Uit het laatste PISA-onderzoek (dat is een driejaarlijks onderzoek naar de prestaties van leerlingen in een hele reeks landen) blijkt immers dat Vlaamse jongeren perfect kunnen lezen, maar dat ze er een hekel aan hebben. De helft van de Vlaamse 15-jarigen leest enkel omdat het moet en 40 procent vindt lezen tijdverlies. Amper 18 procent beschouwt het als een hobby. Dit brengt ons bij de vraag: hoe kunnen we leesgedrag bij jongeren stimuleren? We vroegen het aan Sofie Dewulf van de Stichting Lezen.

Sofie: 'Het is belangrijk om kinderen al op erg jonge leeftijd -vanaf een maand of 6- met boeken te confronteren. Omring ze zo snel mogelijk met knisperboekjes die ze kunnen vastpakken of waarin ze kunnen bijten. Daarnaast is voorlezen een goede manier om de band met je kind te versterken. Zo krijgen boeken een positieve emotionele lading. En verder is het natuurlijk zo dat je als ouder zelf het goede voorbeeld moet geven. Je kan moeilijk verlangen van je kind dat het leest als je dat zelf niet doet.'

Lezen en plezier

Erg belangrijk is dat je je kind niet 'verplicht'. Sofie: 'Dat leidt nergens toe. Als het om leesplezier gaat, is dat een echte dooddoener. Hou gewoon voor ogen dat er voor iedereen wel een boek is dat past. Probeer een aanknopingspunt te vinden en ga dan een stapje verder. Heb je bijvoorbeeld een 12-jarige zoon die Harry Potter verslindt, maar verder niks leest, dan is het de kunst om iets te vinden dat daarop aansluit. Lezen kan je enkel stimuleren in een klimaat van nieuwsgierigheid en enthousiasme.

Dat klimaat probeert de Stichting Lezen onder meer uit te lokken met het project 'De Weddenschap'. Daarin dagen 3 bekende Vlamingen 15-plussers uit om 3 boeken te lezen op 6 maanden tijd. Sofie: 'De bv's zijn Brahim, An Lemmens en Hilde De Baerdemaeker. Elk van hen heeft een heel ander profiel: Brahim heeft nooit echt graag gelezen, An is een echte boekenwurm en Hilde leest graag, maar heeft dyslexie, wat het lezen bemoeilijkt. Dit jaar zijn we erin geslaagd om maar liefst 2000 jongeren zover te krijgen om deel te nemen. Dat is op zich best wel een mooie prestatie. En ik durf te wedden dat we het volgend jaar nóg beter doen!' <lacht>

 

Elke Duprez

 

www.standaard.be

www.stichtinglezen.be

www.boekenzoeker.org

Gepubliceerd in