U bent hier

Dit is een artikel uit het MagEzine-archief.

Jobhoppen

Staan verschillende jobs op korte termijn slecht op je cv? Niet noodzakelijk, aldus een studie van Accountemps. Slechts 36% van de Belgische managers maakt er een probleem van. Omdat de realiteit meer zegt dan cijfers, staken we ons licht op bij enkele mensen uit de praktijk. Ze leggen uit wanneer jobhoppen wel en niet stoort.

Een tijd geleden deed Accountemps een rondvraag bij 505 HR-managers en financiële managers in België. Ze stelden deze vraag: "Vindt u of uw bedrijf het een probleem wanneer iemand verschillende banen heeft gehad over een korte periode?" Het antwoord van de managers luidde als volgt:

  1. Ja, dit zijn jobhoppers: 36%
  2. Neen, dit getuigt van ervaring: 39%
  3. Neen, dit is niet belangrijk voor ons: 25%

Dit zijn duidelijke cijfers, maar helaas was de vraag dat niet. "Verschillende banen over een korte periode" is voor interpretatie vatbaar. Wellicht heeft die ruimte voor interpretatie de resultaten beïnvloed. We legden de vraag daarom opnieuw voor aan de rekruteerders Alex Massoels van Electrabel, en Peter van Mol van de Groep Easypay, en luisterden naar de nuances in hun antwoorden.

Nuance 1: fladderen mag in het begin

Beide heren begrijpen dat iemand in het begin van zijn loopbaan van de ene job naar de andere fladdert. Maar, na een vijftal jobs zou hij toch moeten weten wat hij wil en kan. Dan is jobhoppen niet meer oké, omdat het erop wijst dat hij nog stééds geen inzicht heeft.

Alex: "Jongere kandidaten weten soms nog niet wat ze graag doen of waar ze goed in zijn. Het kan dat ze hier een antwoord proberen op te vinden via verschillende jobs . Daar hebben we begrip voor. Heeft iemand al 10 verschillende banen van elk 1 jaar gehad, dan kijken we uit. Je kan dan niet meer stellen dat die persoon nog op zoek is naar zichzelf."

Peter: "Zo denken wij er ook over. Dat pas afgestudeerden in 2 jaar tijd 3 jobs hebben, is niet onlogisch. Maar we staan wel huiverig tegenover een sollicitant van 35 jaar die nog steeds om de 18 of 24 maanden van job verandert. Dan hebben we het gevoel dat al dat 'vergelijken' een maat voor niks is. Dat die persoon nog altijd niet doorheeft wat hem echt motiveert en in welke functie hij past. De kans is dus groot dat hij ook bij ons snel weg zal zijn. En dat is een probleem, want we investeren veel in nieuwe medewerkers."

Nuance 2: een goede reden is belangrijk

Kan de sollicitant zijn vertrek in vorige banen op een aannemelijke manier kaderen en uitleggen, dan hebben de heren er geen probleem mee. Had een kandidaat bijvoorbeeld verschillende interimjobs in afwachting van een vaste job? Ging het bedrijf waar hij werkte failliet of sloot het? Dit zijn maar enkele voorbeelden van plausibele redenen.

Peter: "Tijdens het sollicitatiegesprek vragen we altijd waarom iemand zo vaak van job veranderde. Vervolgens checken we die (soms ongeloofwaardige) verhalen via referenties. Voor ons is trouwens ook de manier waaróp iemand zijn job opgeeft, veelzeggend. Zit er een kandidaat voor ons die zijn ontslag pas gaf nadát hij een contract bij een nieuwe firma versierde? Zo iemand vinden we veel overtuigender dan een jongere kandidaat die comfortabel bij papa en mama woont, en keer op keer zijn ontslag indiende zonder een andere job te hebben. Dit laatste getuigt volgens ons van weinig ernst op werkvlak."

 

Barbara Peirs

 

Peter Van Mol is verantwoordelijke voor de werving & selectie bij de Groep Easypay. www.easypay.be

Alex Massoels is verantwoordelijk voor de dienst personeelsbeleid van de BU Productie bij Electrabel: www.electrabel.be

www.accountemps.com

Gepubliceerd in