U bent hier

Dit is een artikel uit het MagEzine-archief.

Eikels buiten!

Heb je ooit een collega gehad die je niet laat uitspreken, zonder reden tegen je uitvliegt of het fijn vindt om je voor schut te zetten? Volgens Robert Sutton wordt schofterig gedrag te vaak getolereerd op de werkvloer. Hij pleit voor nultolerantie: wie zich als een eikel gedraagt, moet eruit. Want de ravage die zulke mensen aanrichten is enorm …

'Eén op vijf werknemers lijdt onder het gedrag van 'assholes', zegt Robert Sutton, van de Stanford University, in z'n boek 'The no asshole rule'. Aangezien hij een keurige man is, biedt hij zijn excuses aan voor z'n oneerbiedige woordgebruik. Maar, zo schrijft hij: ''Als ik zie hoe zulke medewerkers andere mensen vernielen, kan ik geen betere benaming bedenken."

Profiel

Wat valt er allemaal onder schofterig gedrag? Sutton geeft 12 voorbeelden waaronder: intimidatie, ongewenst aanraken, onbeleefd onderbreken, belachelijk maken en negeren.

Verder stelt hij vast dat doorwinterde 'assholes' aan twee criteria beantwoorden:

  • Ze richten hun pijlen vooral op mensen die minder macht of status hebben dan zij.
  • Ze geven hun slachtoffers een slecht gevoel. Na een gesprek met zo iemand, voel je je minder goed over jezelf dan ervoor en lijkt het alsof je minder energie hebt.

Het is geen verrassing dat eikels schadelijk zijn voor de werksfeer. Maar, wat wel opmerkelijk is, is de grootte van die schade. Sutton legt uit: ''Recent onderzoek toont dat de impact van een negatieve ervaring vijf keer groter is die van een positieve. Je moet m.a.w. vijf ontmoetingen hebben met vriendelijke collega's om het ellendige gevoel, veroorzaakt door één gesprek met een eikel, te doen wegebben.

Gevolgen

Wat zijn de gevolgen voor bedrijven die eikels onder hun personeel hebben? Sutton geeft een indrukwekkend lijstje.

  • Het is moeilijker om goede mensen aan te werven.
  • De motivatie daalt.
  • Het ziekteverzuim stijgt.
  • De productiviteit daalt.
  • Er is minder creativiteit en vernieuwing.
  • De samenwerking (zowel intern als extern) verloopt slechter.
  • Talentvolle mensen vertrekken.

Volgens Psychologie Magazine kan ook het bedrijfsimago aangetast worden. Zo kelderde het aandeel van een softwarebedrijf in drie dagen tijd met 22% toen er een e-mail uitlekte waarin een manager z'n personeel op een ploertige manier beval om minder afwezig te zijn. Het aandeel steeg pas weer toen de man z'n excuses aanbood.

Tips

Aangezien eikels zo'n schadelijke invloed hebben, pleit Sutton voor nultolerantie. Bedrijven moeten het aandurven om medewerkers die zich hufterig gedragen aan de deur te zetten. Het is de enige manier om de ravage te beperken. In zijn boek somt hij 10 tips op voor managers. Wij maakten een selectie.

  • Behandel 'assholes' als incompetente medewerkers, ook al schitteren ze in hun job en zijn ze succesvol. Zolang ze gemeen zijn, zijn ze slecht bezig. Laat hen dit merken.
  • Houd 'assholes' weg van jobselecties. Eikels zijn geneigd om andere eikels aan te werven, en dat moet je ten koste van alles vermijden.
  • Ontsla 'assholes' zo snel mogelijk. Sutton: ''Bedrijven wachten meestal veel te lang vooraleer ze zo iemand aan de deur zetten. Als ze het dan eindelijk toch doen, is hun reactie: ''Waarom deden we dit niet eerder?""

 

Barbara Peirs

 

www.psychologiemagazine.nl