U bent hier

Dit is een artikel uit het MagEzine-archief.

Groen is hot

Het milieu is hot. Hoe groener je als bedrijf bent, hoe beter je in de markt ligt. Toch zijn er nog te veel bedrijven die het belang van een doordacht milieubeleid in de wind slaan. Zonde, vindt dr. John Sullivan. Het is nú het moment om een groen beleid uit te dokteren. En daar hoort ook een groene rekruteringsstrategie bij.

Google heeft dat goed begrepen. Dit bedrijf voert al enkele jaren een doordacht milieubeleid. En dat is geen verrassing, als je weet dat vicepresident Al Gore er jarenlang adviseur is geweest. Een greep uit hun acties:

  • Je krijgt 5000 dollar subsidie wanneer je een hybride wagen koopt.
  • Het bedrijfsrestaurant serveert organisch eten.
  • Google organiseert regelmatig boerenmarkten op het bedrijfsterrein.
  • Etensresten worden gecomposteerd op het bedrijfsterrein.

Ook Volvo gooit hoge ogen met zijn milieubewuste politiek. Vorige maand liet Volvo Trucks trots weten dat zijn fabriek in Oostakker als eerste in de wereld geen CO2 meer uitstoot. Een slimme zet, want een bedrijf met een groen imago scoort. Zowel bij klanten als bij sollicitanten en werknemers.

Volgens rekruteringsspecialist Sullivan is de reden hiervoor heel simpel: "De jongeren van vandaag zijn opgegroeid met de wetenschap dat het milieu belangrijk is. Het beïnvloedt niet enkel de keuze van wat ze kopen, maar ook waar ze gaan werken. Geef een kandidaat de keuze tussen een bedrijf met en zonder een milieubeleid, en zijn keuze zal snel gemaakt zijn."

Imago

Sullivan pleit dan ook voor een groene rekruteringsstrategie en bespreekt op zijn site 17 actiestappen. Wij lichten er enkele toe.

  • Bewijs de bedrijfstop dat "groen" een belangrijk keuzecriterium is voor een sollicitant. Je kan dit doen door sollicitanten te vragen welke factoren een beslissende rol spelen in hun jobkeuze. Ook kandidaten die je aanbod hebben afgewezen, vormen een leerrijke bron. Zij maken duidelijk hoe en waar je moet bijsturen.
  • Gebruik je website om te vertellen welke milieubewuste acties je onderneemt en wat de resultaten hiervan zijn. Link vanop verschillende milieuwebsites naar de vacatures op je bedrijfssite.
  • Zorg ervoor dat er over je milieubeleid geschreven wordt. Bepaal samen met de afdeling communicatie welke campagne je in de media wil belichten en duid iemand aan om de vragen van de pers te beantwoorden. Het is ook belangrijk dat je het net scant op negatieve publiciteit. Op die manier kan je kort op de bal spelen.
  • Vermeld in elke jobadvertentie hoe die specifieke functie kan bijdragen tot een beter milieu. Doe je dit niet, dan neigt je "groene beleid" te veel naar een pr-stunt. Druk flyers en brochures op gerecycleerd papier.
  • Bied creatieve personeelsvoordelen aan: vrijwilligerswerk voor een milieudoel tijdens de werkuren, financiële ondersteuning voor milieubewuste transportmiddelen …

 

Elke Duprez

 

www.drjohnsullivan.com

www.google.be

www.volvo.be