U bent hier

Grens werk-privé vervaagt

Lees je op kantoor je persoonlijke e-mails en doe je privételefoontjes? Je bent niet alleen. Uit een rondvraag van Randstad blijkt dat ruim 7 op 10 werknemers wel eens privézaken regelen op het werk. Daar staat tegenover dat 4 op 10 soms in hun vrije tijd werken. Astrid (31): "Op zondagnamiddag begint mijn werkweek eigenlijk al."

Een onderzoek van Randstad bij 2000 bedienden en kaderleden wijst uit dat 46% van de ondervraagden wel eens in z'n vrije tijd werkt: ze kijken mails na, lezen documenten of bereiden taken voor. Bij de kaderleden is dit zelfs de norm: 71% doet het. Waarom werken de ondervraagden na de werkuren? Er zijn zowel positieve als negatieve redenen, zo blijkt:

  • 'Ik kan dan alles rustig doornemen zonder gestoord te worden' (57%)
  • 'Ik kom tijd te kort op mijn werk' (55%)
  • 'Ik wil gewoon graag met alles mee zijn' (45%)
  • 'Ik ben ertoe verplicht door de baan die ik heb' (38%)
  • 'Ik doe het uit loyaliteit' (34%)
  • 'Het sluit aan bij m'n levensstijl: ik regel graag privézaken tijdens de werkuren en werkzaken in mijn vrije tijd' (21%)

Astrid, burgerlijk architect, behoort tot de 55% die door tijdtekort in haar vrije tijd werkt. Ze getuigt: "Op zondagnamiddag werk ik verder aan mijn tekeningen. Ik probeer een voorsprong te nemen op de komende week. Je kan aannemers niet laten wachten: is mijn plan niet af is, dan kunnen ze niet starten op de werf, en bestoken ze me met telefoons. Hoe ik me erbij voel dat ik thuis werk? Gemengd. Enerzijds voel ik me trots dat ik dit kan opbrengen, maar anderzijds voel ik me soms ook een sukkel en ben ik onzeker: ligt het misschien aan mezelf dat ik mijn werk niet tijdig afkrijg? Verder hoop ik heimelijk op een compliment van mijn baas, maar dat gebeurt natuurlijk niet. Hij weet niet eens hoeveel ik werk. En wat nog erger is: hij geeft me projecten bij omdat hij denkt dat ik alles onder controle heb."

Een vorm van tijdruil

Verder blijkt uit het onderzoek dat 72% van de ondervraagden wel eens privézaken regelt op het werk (tijdens de werkuren of in de pauze). De populairste bezigheden zijn: persoonlijke telefoontjes plegen en mails versturen, surfen op internet, en privéproblemen regelen. Opmerkelijk hierbij is dat medewerkers die vaak in hun vrije tijd werken in veel gevallen ook meer privézaken regelen op het werk.

Vanwaar dit verband? Jan Denys van Randstad legt uit: "Er wordt als het ware tijd geruild. 'Als ik af en toe na de uren werk, is het niet erg dat ik privézaken regel op kantoor', is de redenering. Het ene compenseert het andere. Als werkgever houd je best rekening met die informele ruil", aldus Denys. "Leg je het privégebruik van telefoon of internet aan banden, dan kan dit ertoe leiden dat je personeel minder of helemaal niet meer na de uren wil werken."  

Bart (33), redacteur, herkent zich in dit fenomeen van tijdruil. Hij vertelt: "Ik heb thuis geen pc, dus check ik mijn persoonlijke mail elke dag op mijn werk. Verder regel ik soms praktische zaken: ik maak een afspraak met de tandarts, bel naar Electrabel, bestel online concerttickets… Ik voel me hier niet schuldig over omdat ik geregeld thuis werk na de uren. Het is een verademing om teksten te kunnen schrijven op een andere plek dan het kantoor en zonder de aanwezigheid van kwetterende collega's. Ik werk dan keihard uren na elkaar zonder op of om te kijken. De dag erna is mijn tekst netjes af. Voor mij is dit een ideale manier van werken. Wat m'n baas hiervan denkt? Geen idee. Ik zou het hem eens moeten vragen. <lacht>"

 

Barbara Peirs

Geef je mening over dit artikel.

Gepubliceerd in