U bent hier

Dit is een artikel uit het MagEzine-archief.

Het geheim van een goede website

Een bedrijfswebsite is een krachtig communicatiemiddel. Helaas zijn veel sites niet meer dan een ongestructureerde informatiebrij waarin de bezoeker snel de weg kwijt raakt. Ben je benieuwd naar het geheim van een succesvolle site? Gerry McGovern, internetexpert, licht een tipje van de sluier. Over lelijkheid, dictators en hysterie.

Mensen komen heel gericht naar een website of intranet. Ze willen iets lezen, vinden, downloaden of doen. Daarom is het klantgericht managen van websites de sleutel tot effectieve online communicatie. Dat is de kernboodschap van de wereldwijd erkende internetexpert Gerry McGovern. En die boodschap verwoordt hij graag op een uitdagende en humoristische manier. Een bloemlezing.

De beste websites zijn nuttig en lelijk

Ryanair, eBay, Amazon, Google, Craig's List, My Space en YouTube zijn lelijke websites. Het zijn tegelijk ook onvoorstelbaar succesvolle websites. Als ik aan mijn publiek de website van Ryanair toon, dan wordt er hoorbaar naar adem gehapt. Ik zie mensen terugdeinzen door de pure lelijkheid. En toch vervoerde Ryanair vorig jaar 42 miljoen passagiers, en de overgrote meerderheid daarvan boekte zijn vlucht via ryanair.com.

Feit is dat we geen tijd spenderen aan kijken naar websites. We spenderen tijd aan websites lezen en gebruiken. Er zijn drie kenmerken die goed webdesign moet hebben: nuttigheid, nuttigheid en nuttigheid.

De klant is niet koning op het web, maar dictator

De klant centraal stellen is op het internet geen kwestie van keuze of goesting. Het is van moeten. Alleen wie de klant centraal stelt zal op het internet overleven. Waarom? Omdat op het web de klant de lakens uitdeelt.

Offline marketing behandelt klanten alsof ze op de achterbank zitten. Daar worden ze ge-entertained, en bestookt met advertenties en marketing. Het web zet de handen van de klant op het stuur en de voeten op de pedalen. Op het web is de klant niet langer koning, hij is dictator! De klant is ongeduldig en wacht niet. De klant wil het nu, wil het in zijn taal, wil het op zijn voorwaarden, en tegen een goede prijs.

De kracht van het geschreven woord

Er is één reden waarom websites falen die alle andere overtreft: ze gebruiken de foute woorden. Ze gebruiken bedrijfsjargon: woorden die focussen op de noden en het wereldbeeld van het bedrijf. Ze proberen klanten een vreemde taal op te leggen en verwachten dat ze hun jargon leren.

De juiste woorden kiezen kan onbeduidend lijken maar het gaat dieper dan dat. Nergens is dat duidelijker dan in de gewone taal van het web. Bedrijven praten over ‘lagekostenmaatschappij’ maar de mensen zoeken naar ‘goedkope vluchten’.

Verouderde content moet worden beheerd

Op maandag 8 september 2008 begon een bericht over het faillissement van UAL (de moedermaatschappij van United Airlines in de VS) op het web te circuleren. Binnen enkele uren nadat het bericht was verspreid was het aandeel van UAL met 76 procent gedaald.

Het bericht was zes jaar oud. Om de een of andere reden was het bericht in de lijst met de meest gelezen berichten op de homepage van een krant in Florida geraakt. Vandaar werd het door Google Nieuws opgepikt, en de rest is, zoals ze zeggen, hysterie.

Het is essentieel om verouderde content te beheren: sommige verouderde inhoud moet onmiddellijk verwijderd worden, andere moet worden bewaard voor wettelijke of onderzoeksdoeleinden. Die inhoud moet dan het archief in. Als de klant gearchiveerde inhoud ziet, moet hij onmiddellijk doorhebben dat ze niet meer up-to-date is. En vooral, ze mag niet meer verschijnen in de zoekresultaten.

 

Elke Duprez

 

www.gerrymcgovern.com

Gepubliceerd in