U bent hier

Dit is een artikel uit het MagEzine-archief.

Manipulatie op de werkvloer

Manipulatie op de werkvloer
© Shutterstock

Je collega vraagt: “Wil je, nu je toch koffie gaat halen, meteen ook een kopje voor mij meebrengen?” Of je chef zegt: “Ik dacht voor dit ambitieuze project direct aan jou. Jij bent echt de énige die hier geschikt voor is.” Paul Vessies legt in zijn boek ‘Antipulatie’ uit hoe we dagelijks gemanipuleerd worden op het werk en wat we ertegen kunnen doen.

Volgens overtuigingsdeskundige Paul Vessies worden we dagelijks gemanipuleerd op het werk. Hij legt uit: “Heel wat collega’s manipuleren je zonder het te beseffen: ze overtuigen je om iets te doen dat je eigenlijk niet wil. Dit gaat meestal over kleine, onschuldige verzoekjes zoals de vraag of je koffie voor hen wil halen of een telefoontje wil plegen in hun plaats. Op zich is dit niet zo erg. Maar er zijn ook collega’s die je doelbewust en onder valse voorwendsels voor hun kar spannen. Ze proberen je bijvoorbeeld zo ver te krijgen dat je een tijdrovend project op je neemt waar je totaal niet in gelooft en waar je niet meer van afgeraakt. Merken ze dat je weerstand biedt, dan werken ze op je in om je toch te overtuigen.”

Manipulatietechnieken

Hoe slagen manipulators erin om ons te overtuigen van iets dat we eigenlijk niet willen? Paul geeft enkele veelgebruikte technieken op de werkvloer.

  • De manipulator verwijst naar een gelijkaardig verzoek dat je al geaccepteerd hebt waardoor je de neiging hebt om in te gaan op zijn verzoek. Bijvoorbeeld:
    • “Wil je, nu je toch dat dossier opzoekt, ook dat van mij opzoeken?”
    • “Ik neem aan dat je pas laat terug bent van je bezoek aan de klant, dus je vindt het vast niet erg dat wij al zonder jou beginnen met de bespreking?”
  • De manipulator geeft je een compliment waardoor je je zelfverzekerder voelt en gemakkelijker durft ingaan op zijn verzoek. Bijvoorbeeld: “Wil jij deze taak van me overnemen? Je bent de enige aan wie ik ze durf toevertrouwen.”
  • De manipulator verwijst naar iemand met autoriteit zodat je zijn verzoek niet meer in vraag durft stellen. Bijvoorbeeld: “De directeur heeft dit project zelf geïnitieerd, dus het moet strikt op die manier uitgevoerd worden. Het kan niet meer bijgestuurd worden.
  • De manipulator toont begrip voor je bezwaren. Hierdoor boeten ze aan kracht in en ga je  gemakkelijker in op zijn verzoek. Bijvoorbeeld:
    • “Ik weet dat je eigenlijk iets beters te doen hebt nu, maar zou je toch even deze nota willen schrijven voor me? Ik heb het echt te druk.”
    • “Ik weet dat je vanavond een verjaardagsfeestje hebt voor je partner, maar ik wil toch vragen of je nog even deze brief kan nalezen voor je vertrekt.”
  • De manipulator laat je kiezen tussen zijn verzoek en een ander verzoek dat nog ongunstiger is. Hierdoor ben je geneigd om in te gaan op zijn verzoek. Bijvoorbeeld:
    • “Ik weet dat je niet graag overwerkt, maar anders moet Karel het doen. En z'n kinderen zijn thuis op hem aan het wachten.”
    • “Je kan ervoor kiezen om dit project niet op te nemen, maar wees je er dan wel van bewust dat je ook minder betrokken gaat worden bij andere nieuwe voorstellen."

Antipulatietechnieken

Gelukkig bestaan er ook technieken om je tegen manipulatie te verzetten, aldus Paul. “Het komt erop neer dat je de overtuiging van de manipulator probeert onderuit te halen zodat je je eigen idee of verzoek kan laten accepteren.” Hij doet in zijn boek 14 antipulatietechnieken uit de doeken. Wij selecteerden er twee om je een voorsmaakje te geven.

  • Werk met een tegenvoorbeeld om de overtuiging van de ander in twijfel te trekken. Bijvoorbeeld:
    • Je chef zegt: “De directeur heeft dit project zelf geïnitieerd, dus het moet strikt op die manier uitgevoerd worden. Het kan niet meer bijgestuurd worden.”
    • Jouw reactie: “Project X was ook een idee van de directeur, maar is wel nog aanzienlijk bijgestuurd door klachten van klanten. En hij was uiteindelijk erg blij met het resultaat.
  • Gebruik een metafoor om aan te tonen dat de overtuiging van de ander niet klopt. Bijvoorbeeld:
    • Je collega zegt: “Ik weet dat je eigenlijk iets beters te doen hebt nu, maar zou je toch even deze nota willen schrijven voor me? Ik heb het echt te druk.”
    • Jouw reactie: “Dat is wel erg gemakkelijk. Een advocaat draagt een zaak toch ook niet zomaar over aan een collega enkel omdat hij het zelf te druk heeft?”

     

Barbara Peirs

 

Meer info over het boek ‘Antipulatie, verbale technieken tegen manipulatie op de werkvloer’ van Paul Vessies vind je op: www.persuasure.nl.

Gepubliceerd in