U bent hier

Dit is een artikel uit het MagEzine-archief.

Een coach op je werk

Wat zou jij doen om je prestaties op het werk een boost te geven? Een opleiding volgen, of een coach onder de arm nemen? Meer dan de helft van de werknemers kiest voor het tweede, zo blijkt. Ook secretaresse Marij, en manager Carine. Carine: “Het leek me een unieke gelegenheid om situaties waarmee ik als leidinggevende worstelde, af te toetsen.”

Uit een recente bevraging door Unique bij ruim 4.000 deelnemers blijkt dat coaching voor werknemers belangrijker is dan de mogelijkheid om een opleiding te volgen. Meer dan de helft van de werknemers vindt een werkgever aantrekkelijk als ze begeleid kunnen worden door een externe coach voor hun persoonlijk ontwikkeling.

Ook Carine (45) en Marij (51) kozen voor coaching. Carine is manager en leidt een team van 20 mensen, en Marij is secretaresse bij een overheidsdienst. Waarom kozen ze voor een coach? En wat zijn hun ervaringen?

Waarom?

Carine: “Toen het management me de kans gaf om coaching te volgen, ben ik daar gretig op ingegaan. Er bestaan 101 boeken over coachend leidinggeven, en iedere dag lees je er wel iets over in een nieuwsbrief, maar het blijft toch allemaal erg theoretisch. Een eigen coach gaf me de kans om situaties waarmee ik als leidinggevende worstelde, voor te leggen en hierover rechtstreeks advies te vragen.”

Voor Marij lag het anders. Zij voelde zich al een tijdje minder goed op het werk en wou klaarheid over de reden waarom. Marij: “Ik ben altijd gelukkig geweest in mijn job, maar de laatste tijd zat ik met een minder goed gevoel. Ik vond zelf dat ik tekort schoot, terwijl mijn baas me er regelmatig aan herinnerde dat ik mijn werk goed deed. Ik vroeg me af of ik van werk moest veranderen, maar zag me niet direct functioneren in een andere job. Daarom zocht ik een neutrale en professionele persoon om mee te praten.”

Het eerste contact

Het eerste contact met hun coach was zowel voor Carine als voor Marij erg spannend. Carine: “Al meteen tijdens het eerste gesprek merk je of de persoonlijkheid van de coach je ligt of niet. Dat was voor mij erg belangrijk. Ik wilde tijdens de coaching vooral werken aan mijn zwakke punten. Dan moet je jezelf durven blootgeven en open en eerlijk durven vertellen. Als het niet klikt met de coach, is dat moeilijk.”

Ook Marij was zich bewust van het belang van dat eerste contact. Marij: “Voor het eerste gesprek had ik een leuk vergaderzaaltje uitgekozen, weg van mijn werkplaats en collega’s. Het contact was in het begin een beetje onwennig, maar mijn coach stelde me vrij snel op mijn gemak. Door eerst wat over koetjes en kalfjes te praten, ontspant een mens snel. En toevallig waren we beiden net grootouder geworden. Dat schept een band.”

Spiegel

En na het eerste contact volgde de effectieve coaching? Marij: “Wel, dat eerste gesprek verliep zo goed, dat ik al meteen de antwoorden had op de vragen waarmee ik worstelde. Ik deed mijn verhaal, de coach luisterde en stelde duidelijke to-the-point vragen. Daardoor vormde ze zich snel een duidelijk beeld van wat er met me aan de hand was. Het tweede gesprek is uiteindelijk niet meer doorgegaan omdat ik me door haar tips uit de eerste sessie al een pak beter voelde. Zo raadde ze me aan om telkens wanneer ik het gevoel had tekort te schieten, het gesprek aan te gaan met de collega die me dat gevoel bezorgde. Zo kon ik nagaan of dat gevoel terecht was, of dat het aan mijn eigen perceptie van de situatie lag.”

Carine volgde zeven sessies. Carine: “Tijdens ons eerste gesprek lijstten we een aantal situaties op die aan bod zouden komen in de volgende sessies. En bij elke volgende sessie werd telkens heel concreet besproken hoe ik met een bepaalde situatie om kon gaan. Hoe communiceer je met een negatief ingestelde medewerker bijvoorbeeld? Of hoe creëer je een positieve samenwerkingssfeer? Voor mij waren die gesprekken echt een verrijking.”

Kunnen de dames coaching aanraden aan andere werknemers? Carine: “Ja. Iedereen kan leren van coaching. Er wordt je echt een spiegel voorgehouden. Dat is niet altijd aangenaam, maar wel erg leerrijk.” Marij: “Absoluut. Wanneer ik nog eens met iets worstel, vraag ik meteen een gesprek met een coach aan.”

 

Ingrid Van Wanzeele

 

Ben je geïnteresseerd in coaching? Informeer dan bij de personeelsdienst van je bedrijf of je daar beroep kan op doen.

www.hrpraktijk.nl

Gepubliceerd in oktober 2011