U bent hier

Dit is een artikel uit het MagEzine-archief.

Stop de pestkop

Stop de pestkop
© Shutterstock

Pesterijen op het werk kunnen de werksfeer danig verzuren en de slachtoffers tot wanhoop drijven. Werkgevers zijn wettelijk verplicht om aan preventie te doen, maar pestkoppen stoppen is geen zaak van de baas alleen. Ook als werknemer kan je je duit in het zakje doen. Hoe? Door je kop niet in het zand te steken en gepast te reageren op pestgedrag.

Dat je baas verplicht is om aan pestpreventie te doen, is niet nieuw. Hij moet onder meer een vertrouwenspersoon en preventieadviseur aanstellen, en een interne procedure uitwerken die ervoor zorgt dat slachtoffers worden opgevangen.

Maar ook als werknemer kan je aan preventie doen. Hoe? Door je kop niet in het zand te steken en te reageren wanneer je getuige bent van een pestincident. Doe je dit, dan kan je de ellende van het slachtoffer aanzienlijk beperken.

Stop

Stel: je merkt tijdens de teamvergadering dat Geert alweer het mikpunt is van grapjes. Hij vindt die 'grapjes' duidelijk niet leuk, maar je collega's blijven hem viseren. Wat doe je op zo'n moment best?

  • Zorg voor een afleidingsmanoeuver. Stel je collega's een ernstige vraag over het werk. Op die manier verander je het gespreksonderwerp en ligt de focus niet langer op Geert.
  • Ga na afloop van de vergadering praten met je collega's. Zeg hen rustig maar duidelijk hoe hun gedrag bij jou overkwam. Voel je je onzeker? Beperk het gesprek dan tot één van hen, of betrek er een derde bij. Zo voel je je gesteund in je boodschap.

Luisterend oor

Daarnaast is het ook belangrijk om met het slachtoffer te praten. Zo weet hij dat er niet alleen voor staat. Pestslachtoffers hebben immers vaak de neiging om zich te isoleren. Enkele tips om het gesprek vlot te laten verlopen:

  • Spreek Geert aan op een rustig moment. Zeg dat je hebt gemerkt wat er gebeurde tijdens de vergadering, en dat je vindt dat het gedrag van die collega's niet gepast was.
  • Vraag Geert naar zijn gevoelens en geef hem de tijd om zijn verhaal te doen. Verzeker hem dat het niet zijn schuld is. Er scheelt niets met hem, en het is normaal dat hij het gedrag van die collega's niet oké vindt.
  • Vraag of hij de collega's in kwestie al heeft aangesproken op hun gedrag. Stel voor om mee te gaan, als blijkt dat hij die confrontatie niet alleen aandurft.
  • Wil Geert niet met de collega's praten, informeer hem dan dat de vertrouwenspersoon van het bedrijf kan bemiddelen, of -in ernstige gevallen- een klachtenprocedure op gang kan trekken.

 

Ingrid Van Wanzeele

 

Meer weten over dit onderwerp? Volg dan onze gratis webcursus 'Pesten en Geweld? Genoeg is genoeg!

Gepubliceerd in