U bent hier

Dit is een artikel uit het MagEzine-archief.

De job van teammanager

  • Naam: Tom
  • Leeftijd: 40
  • Diploma’s: licentiaat handelswetenschappen, specialisatie internationale betrekkingen
  • Ervaring: 1,5 jaar

Bij het Mediahuis rollen elke dag 4 kranten van de persen: De Standaard, Het Belang van Limburg, het Nieuwsblad en De Gazet van Antwerpen. Tom leidt er een team van IT'ers. "Ik krijg veel te maken met nieuwe technologieën, maar dat maakt van mij nog geen IT’er. 'k Wil het bewust maar tot op een zeker niveau begrijpen.”

Het team van Tom zorgt ervoor dat het redactioneel systeem goed werkt. Dat is de software die de redacties van de kranten gebruiken om het proces te plannen, teksten te schrijven, de kranten te lay-outen en ze online te publiceren.

Tom: "Een krant maken is een heel proces dat goed gepland moet worden. Een nieuwsmanager vergaart ‘s ochtends mogelijke onderwerpen en geeft die in in het systeem. Redacteurs duiden aan welke items verder uitgewerkt moeten worden. Daarmee gaan journalisten dan verder aan de slag en schrijven hun artikels. Een fotoredacteur zoekt bijpassende foto’s en de lay-outer zorgt ervoor dat de opmaak er goed uitziet. De eindredacteur kijkt uiteindelijk alles na. Dan wordt de krant doorgestuurd naar de drukkerij en wordt ze ook online gezet. ’s Ochtends ligt de krant in de winkel, of vind je ze in de bus. En terwijl je de verse krant leest, is de redactie alweer begonnen met het plannen van een nieuwe krant.

Bemiddelaar

Mijn taken zijn het coachen van mijn team, het opvolgen van budgetten, deadlines in het oog houden en afstemmen met andere teams binnen het bedrijf. Soms moet ik brandjes blussen. Niet letterlijk natuurlijk, maar wel brandjes van technische of menselijke aard. Als mensen samenwerken kan er een haar in de boter belanden. Als leidinggevende moet je dan bemiddelen om de plooien weer glad te strijken.

Geek of the week

Het leukste aan mijn job vind ik het gevoel dat ik iets kan betekenen voor de mensen in mijn team. Ik probeer meer uit hen te halen door hen tegelijkertijd uit te dagen en te ondersteunen. Ik heb behoorlijk wat vrijheid om ludieke maar ook effectieve dingen uit te proberen.

Zo heb ik het concept ‘geek-of-the-week’ geïntroduceerd, de ontwikkelaar van dienst die de ‘bugs’ of programmeerfouten moet oplossen. Onlangs werkte er bijvoorbeeld een stukje van een online krant niet meer correct. Door zich op die klus te concentreren kon onze ‘geek’ dit snel oplossen. Iedereen is via een beurtrol eens de ‘geek-of-the-week’. Ondertussen kunnen de anderen zich blijven focussen op hun eigen werk.

Iets anders dat we met succes hebben gedaan was de ‘bug busting extravaganza’. Met het hele team trokken we er een dag op uit om niets anders te doen dan samen een grote lijst van bugs aan te pakken. Op het einde van die dag was de lijst zo goed als volledig opgelost. Iedereen die nodig was, was ter plaatse en direct beschikbaar. Resultaat: een productiviteit die zo'n 8 keer hoger lag dan op een gemiddelde werkdag, én een leuke sfeer erbovenop. Voor herhaling vatbaar.

Murphy

Hoe hard mijn team het ook probeert te vermijden: dingen lopen soms fout. Vaak gebeurt dat volgens de Wet van Murphy op momenten dat we niet op het werk zijn. Op zaterdagochtend bijvoorbeeld, wanneer de kranten diverse bijlagen bevatten die iedereen rustig online wil lezen. Als er dan problemen opduiken, vinden lezers dat niet leuk. Dan moet ik met mijn team snel een oplossing vinden en is het alle hens aan dek, ook al is het weekend. En dat vinden ze thuis dan weer niet leuk. Een extra motivatie dus om snel met iets op de proppen te komen. Of beter: te voorkomen dat het nog eens gebeurt!”

 

Stijn Hüwels