Hulp nodig?

U bent hier

Dit is een artikel uit het MagEzine-archief.

Opgebrand

Op een ochtend barstte bij Maarten de bom. Letterlijk. De anders zo kalme dertiger kreeg op zijn werk een woede-uitbarsting, gevolgd door een paniekaanval en een lange huilbui. 'Pas drie maanden later kon ik de draad weer oppikken', vertelt Maarten in 'Opgebrand', het boek dat hij schreef.

Het verdict van Maartens huisarts was hard: burn-out. 'Mijn batterijen waren helemaal leeg', getuigt Maarten. 'Eerst dacht ik dat het wel goed zou komen na een paar dagen rusten, maar na een maand ziekteverlof voelde ik me nog niets beter. Mijn dokter stelde me voor om langs te gaan bij een psycholoog. Overdreven, vond ik dat. Uiteindelijk maakte ik toch maar een afspraak.'

Extraverte introvert

De psycholoog deed Maarten inzien dat hij jarenlang een druk en extravert leven leidde, terwijl hij als introvert net nood had aan rust, stilte en afzondering. 'Extra- of introvert zijn heeft hier niets te maken met al dan niet sociaal zijn, wel met waar je je energie uithaalt. Extraverten hebben voortdurend nieuwe impulsen nodig om zich goed te voelen. Bij introverte mensen zoals ik is dat net omgekeerd.'

Uitputtingsslag

Zowel thuis als op het werk maakte Maarten nauwelijks tijd voor zichzelf. Mailbox, Twitter, Facebook, televisie, vrienden en collega's opzoeken… Hij was voortdurend bezig om toch maar niets te missen. De gevolgen waren niet min. 'Zonder het te beseffen had ik me volledig uitgeput. Ik had alle energiereserves opgeteerd tot ik die bewuste dag op het werk instortte.' Van die drukke, übersociale en multitaskende extravert die Maarten dacht te zijn bleef niets meer over.

Herontdekken

Maarten slaagde er in om de draad weer op te pikken. Daar waren drie maanden ziekteverlof, een psycholoog en medicatie voor nodig. "Ik heb mezelf moeten leren herontdekken. Tijd en ruimte voor jezelf opeisen is een zaak, leren communiceren over je noden een andere. Het duurde ook even voor ik besefte dat niet alleen ik, maar ook mijn omgeving, en vooral dan mijn vrouw en mijn zoontje van drie jaar een moeilijke tijd doormaakten.'

Nieuwe start

Intussen werkt Maarten deeltijds. Dat gaat prima. Zijn mails checkt hij nog maar een paar keer per dag. 's Middags probeert hij de drukte te ontlopen door even naar buiten te gaan. Multitasken doet hij zo weinig mogelijk. Toch blijft hij op zijn hoede: 'Voor je het weet verval je bij momenten van stress weer in je oude, slechte gewoontes. Ik probeer dat te vermijden door me aan een vaste routine te houden met voldoende rustpunten.'

Positieve kijk

'Ik besef dat ik kwetsbaar zal blijven', besluit Maarten. 'Een burn-out kan altijd opnieuw de kop opsteken.' Hij bekijkt het ook positief: 'Ik ben me veel bewuster van mijn eigen kunnen en eigen grenzen. En elke keer dat ik in een dip terechtkom, leer ik meer bij over mezelf.'
 

Enkele feiten

  • Een burn-out is niet hetzelfde als een depressie. Burn-out is een energieziekte, al je energie is uitgeput. Een depressie is een stemmingsziekte waarbij negatieve gevoelens overheersen. Een burn-out kan wel aanleiding geven tot een depressie.
  • Burn-out symptomen zoals angst, vermoeidheid of spierpijn kunnen ook op andere, medische problemen wijzen. Een juiste diagnose door een arts is dus belangrijk.
  • Een burn-out wordt niet altijd door werk veroorzaakt. Je kan evengoed al je energie verliezen aan studeren, het huishouden of een relatie.
  • Burn-out kan iedereen treffen.
  • Er bestaan geen wondermiddelen tegen een burn-out: enkel rust. Als een burn-out samengaat met een vorm van depressie, kunnen medicatie en therapie uiteraard wel helpen.

Bron: Dr Luc Swinnen, www.stressmanagement.be.

Boek: 'Opgebrand', Maarten De Gendt, uitgeverij Davidsfonds.

Blog: http://opgebrand.wordpress.com/.

 

Stijn Hüwels

Gepubliceerd in