U bent hier

Dit is een artikel uit het MagEzine-archief.

ADHD op de werkvloer

Bij de term ADHD, denk je wellicht spontaan aan een erg druk kind. En niet aan die ene collega die door het minste afgeleid wordt en steevast z’n deadlines mist. Volgens Ria Van Den Heuvel van het centrum ZitStil heerst er nog te veel onwetendheid rond ADHD op het werk. Ze stond ons met plezier te woord om hier verandering in te brengen.

ADHD lijkt vooral iets voor kinderen. Hebben volwassenen hier ook last van?
“Ja, maar de symptomen zijn minder zichtbaar. Ze zijn als het ware wat naar binnen gekeerd. Bij volwassenen uit ADHD zich het vaakst in moeite hebben om je te concentreren, snel afgeleid zijn door prikkels en impulsief reageren bij het nemen van beslissingen. Het drukke gedrag dat je bij kinderen ziet, is er niet meer bij.”

Heb je een idee hoeveel volwassenen ADHD hebben?
“Ongeveer 3%. De helft hiervan is zich hier echter niet van bewust. Ze hebben geen diagnose van ADHD gekregen. Dat is ook niet nodig zolang ze goed functioneren en op een goede manier omgaan met hun ‘anders zijn’. Maar soms leidt ADHD wel tot problemen. Mensen raken er bijvoorbeeld depressief door, verslaafd of kampen met relatieproblemen. Ze worden hier dan voor behandeld, maar geraken er niet vanaf omdat er niks gedaan wordt aan de onderliggende ADHD. In dat geval is het wel belangrijk dat ze zich laten diagnosticeren.”

Wat zijn de gevolgen van ADHD op de werkvloer?
“We merken dat werknemers met ADHD het vaak moeilijk hebben om hun opdrachten op tijd klaar te krijgen en sneller fouten maken. Bovendien is de relatie met hun collega’s wat stroef. Dat komt enerzijds doordat ze impulsief opmerkingen maken die niet altijd gepast zijn en anderzijds omdat ze hun collega’s soms in de problemen brengen door deadlines te missen.”

Heb je tips voor werknemers die zich herkennen in jouw woorden?
“Ja. Maar ik wil wel beklemtonen dat er bij mensen met ADHD een even grote verscheidenheid is in persoonlijkheden en voorkeuren, als bij andere mensen. Ik kan dus enkel algemene tips geven:

  • Afwisseling. Zoek een job die voldoende afwisseling biedt. Routineuze taken zijn niks voor jou.
  • Administratie. Heb je een job waarin je af en toe administratie moet doen? Vraag aan een collega of hij jouw administratief werk wil opvolgen.
  • Time management. Organiseren en plannen is niet je sterkste kant. Schakel iemand binnen het bedrijf in die jou helpt met je planning en die je coacht. Zonder alles in jouw plaats te regelen, want je staat ook wel op je autonomie.
  • Afleiding. Zorg ervoor dat je niet voortdurend afgeleid wordt, maar let er ook op dat je niet geïsoleerd raakt, want dat vind je maar saai. Een goed evenwicht vinden, is de boodschap. Enkele voorbeelden:
    • Kies geen kantoor met zicht op een gang waar iedereen voortdurend voorbijloopt. Vermijd ook een landschapsbureau met een massa collega’s die voortdurend bellen. Een kantoor met enkele collega’s is wellicht het fijnst.
    • Bekijk je mailbox maar drie keer per dag (als je job dit toelaat).
    • Zet het ‘ping’-geluid van je mail en smartphone af. Uit onderzoek blijkt dat zo’n alert mensen 2 minuten uit hun concentratie haalt. Als je ADHD hebt ben je hier nog gevoeliger voor en heb je extra moeite om je weer op je taak te focussen.”

Welke tips heb je voor werkgevers?
“Richt de werkplek anders in! Daar hebben niet alleen mensen met ADHD baat bij, maar wij allemaal. De moderne werkplek biedt te veel prikkels en afleiding. Er moet meer stilte en rust ingebouwd worden. Zorg bijvoorbeeld voor ruimtes waarin een werknemer zich kan terugtrekken als hij geconcentreerd een opdracht moet doen of als hij er behoefte aan heeft om even alleen te zijn. En eis niet dat je medewerkers de hele dag bereikbaar zijn! Laat hen toe om aan een opdracht te werken en even hun mails niet te checken en hun gsm op stil te zetten.

Daarnaast vind ik dat er dringend geëxperimenteerd moet worden met een andere manier van vergaderen. Vergaderingen moeten veel korter en vinniger worden. Ik pleit bijvoorbeeld voor rechtstaand vergaderen in plaats van hangend op een stoel, met een halve koffiekan in de handen. Of om al stappend te vergaderen. Al dat stilzitten is nergens goed voor.”
 

Heb je vragen over ADHD of wil je graag begeleid worden om er beter mee om te gaan ? Dan ben je bij Zitstil aan het juiste adres: http://www.zitstil.be. Je kan ook bellen naar 03 830 30 25 of mailen naar info@zitstil.be.

Barbara Peirs

Gepubliceerd in