12 vluchtelingen vinden topjob

Rising Youth, VDAB en IRIS nv slaan de handen in mekaar om vluchtelingen op te leiden tot industrieel schilder van hoogspanningsmasten. De resultaten van een eerste proefproject zijn indrukwekkend.

100%
Na een selectie uit meer dan 50 kandidaten, startten in februari 2017 twaalf vluchtelingen aan een opleiding tot schilder van hoogspanningsmasten. De opleiding bestond uit verschillende modules: van een doorgedreven attitudetraining over touwtechnieken- en veiligheidstrainingen, tot schildertechnieken. De opleiding werd afgerond op 21 april, en de resultaten zijn indrukwekkend:

• Alle kandidaten slaagden voor het VCA-examen. Dat is een schriftelijke proef, die de kennis van de deelnemers inzake veiligheid toetst. Iedereen slaagde ook voor het examen van Elia, dat door middel van een attest toegang verschaft tot haar hoogspanningsmasten.
  • De motivatie bleek uitzonderlijk hoog: geen enkele kandidaat haakte af. Dat weerspiegelt zich in mooie aanwezigheidscijfers: slechts 2 kandidaten waren elk één dag afwezig wegens ziekte.
  • Alle kandidaten gaan op 2 mei aan de slag als industrieel schilder.

Opleiden vanuit goesting
Eén van de belangrijke factoren die dit succes verklaren, is het unieke samenwerkingsverband tussen Rising Youth, VDAB en IRIS. Het concept ontstond binnen Rising Youth om jonge vluchtelingen vanuit hun fysieke en mentale kracht naar werk te begeleiden. “Zo beginnen we met wat onze kandidaten gráág en goed kunnen: klimmen”, aldus stichter Benjamin Gérard. “Dat schenkt eigenwaarde en vertrouwen, motivatie om zich vervolgens ook met volle overtuiging te storten op onderdelen waar de taalvaardigheid een belangrijke handicap is. Maar net die motivatie helpt om ook die beperking te overwinnen. Dat is het tegenovergestelde van wat er in ons onderwijs gebeurt: daar worden vluchtelingen eerst aangespoord om Nederlands te leren. Dat is misschien een logische keuze, maar het maakt dat jongeren er dagdagelijks geconfronteerd worden met wat ze níet kunnen.Wij zetten die logica op z’n kop. Onze gasten vertelden ons trouwens na afloop dat ze hier meer Nederlands geleerd hadden dan in de les.”

Uniek partnerschap
De innoverende aanpak van Rising Youth vond gehoor bij VDAB en IRIS. “Het is een doelgroep die we nog niet gemakkelijk bereiken”, vertelt Jan Van Keirsbilck van het VDAB-opleidingscentrum van Schoten. “We hebben onze expertise in het werken met anderstaligen hier goed kunnen gebruiken. De motivatie in deze groep valt enorm op. Dit zijn mannen die wíllen werken en daar veel voor over hebben. Uiteraard heeft ook het opzet van de opleiding hier een en ander mee te maken: tijdens de theoretische lessen vroegen de kandidaten vaak of ze nog eens mochten klimmen. Je merkt dat dat motiverend werkt.”
Voor IRIS was het instappen in dit project vanzelfsprekend. Lotte Clijsters (IRIS):”In onze groep werken al meer dan 60 nationaliteiten. Waarom zou dit dan een probleem vormen? Bovendien zien we dat deze mannen echt zeer gedreven zijn. En het is zeker zo dat we nog aandacht zullen moeten besteden aan het ontwikkelen van taal, maar dat weegt niet op tegen de arbeidsattitudes die de mannen aan de dag leggen.”
Kris Van den Wyngaert, die namens IRIS de kandidaten selecteerde, beaamt: “We moeten nu niet denken dat we er al helemaal zijn. De meeste mannen hebben geen rijbewijs en zullen zeker ook nog geholpen moeten worden om in ons bedrijf en bij onze klanten goed te integreren. Maar in dit traject hebben de jongens bewezen dat ze daar één en ander voor over hebben. Ik ben ervan overtuigd dat ze die horde ook zullen nemen.”

2 op 3 vluchtelingen werkloos
In Vlaanderen zijn 2 op 3 vluchtelingen werkloos. Benjamin Gérard: “Als we inburgering beogen, dan moeten we op zoek naar manieren om vluchtelingen aan het werk te zetten. Minderwaardige, afstompende jobs creëren geen gelukkige mensen. Met opleidingen en jobs die in het verlengde liggen van wat mensen graag doen, krijg je vanzelf gemotiveerde werknemers. En dat is ook precies wat bedrijven in de eerste plaats zoeken. Ik ben ervan overtuigd dat die aanpak trouwens niet alleen voor vluchtelingen zijn vruchten zou afwerpen. We moeten in ons onderwijs en in onze opleidingen de goesting, de intrinsieke motivatie van jongeren een centrale plek geven. Ik denk dat dat één van de sleutelelementen in dit verhaal is. Het kost zeker extra moeite om dat te organiseren, maar anderzijds ben ik ervan overtuigd dat dat de doeltreffendheid van opleidingen en de tewerkstellingscijfers enorm gunstig zal beïnvloeden. Ik ben dan ook blij dat een bedrijf als IRIS haar maatschappelijke verantwoordelijkheid opneemt. Niet alleen met woorden, maar ook met concrete daden. Ik kan alleen maar hopen dat hun voorbeeld de weg plaveit voor andere vluchtelingen.”

Wordt vervolgd
Ondertussen bereiden Rising Youth en VDAB al volgende stappen voor. Jan Van Keirsbilck: “We gaan ons in volgende trajecten concentreren op andere werkgevers en andere sectoren, maar vanuit hetzelfde concept. Met Tec-Ict gaan we dat doen richting telecom, waar klimmers ingezet worden om antennes te plaatsen.” “En wij kijken ook richting Brussel”, sluit Benjamin Gérard aan. “Daar zijn zelfs 4 op 5 vluchtelingen werkzoekend. Terwijl bedrijven als Engie op zoek zijn naar gedreven en goed opgeleide werknemers om hoogspanningsmasten en –lijnen te monteren. Met onze partners moeten we in staat zijn om de brug tussen de vluchtelingen en de bedrijven te slaan. Met IRIS hebben we ondertussen ook een partner die haar succesvolle ervaring zal delen met andere bedrijven. Dat was het voorbeeld dat we nodig hadden.” Kris Van den Wyngaert vervolgt: “En natuurlijk blijft IRIS ook betrokken in de opleiding tot industrieel schilder. Niet omdat wij nog veel aanwervingen plannen, maar wel om onze maatschappelijke verantwoordelijkheid op te nemen én er mee voor te zorgen dat iedereen een plek op de arbeidsmarkt krijgt die het verdient. Zo zal IRIS Cleaning onderzoeken of we een soortgelijk traject kunnen opzetten voor glazenwassers, die ook vaak beroep doen op touwtechnieken.”

Maar eerst vieren…
We willen graag ons eerste succes vieren. Dat doen we in aanwezigheid van onze 12 height potentials, die op 2 mei bij IRIS aan de slag gaan.We zetten hen letterlijk en figuurlijk graag even in de schijnwerpers, want dat waar je je aandacht op richt, groeit. We nodigen je graag uit om hen samen met ons te feliciteren voor hun  gedrevenheid en deze belangrijke stap richting geslaagde inburgering.

We nodigen je graag uit op ons graduation event:

• Datum: vrijdag 28 april 2017, van 14:00 tot 16:00 uur
  • Locatie: Iris Group Bazellaan 5 1140 Evere
  • Programma:
    ▬ Korte voorstelling opleidingstraject
    ▬ Getuigenissen van alumni
    ▬ Getuigenissen van partners
    ▬ Diploma-uitreiking

We stellen je aanwezigheid op prijs. Gelieve je aanwezigheid te
willen bevestigen via ben@risingyouth.be