U bent hier

Carrefour en Colruyt over Belfair-jongeren: professioneel, betrokken en creatief!

COFEP, de Belgische centrale voor oefenfirma’s, organiseerde op donderdag 20 en vrijdag 21 februari 2014 voor de 15de keer haar jaarlijkse BELFAIR internationale handelsbeurs in het ICC in Gent. Wat de beurs zo speciaal maakt is dat de standhouders allemaal oefenfirma’s zijn gerund door leerlingen, studenten en VDAB-cursisten (Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding). Dit jaar namen 200 standhouders deel en waren er een 3 000-tal bezoekers van de partij: een succeseditie! Colruyt Group en Carrefour onderschrijven: “Professionaliteit, betrokkenheid en creativiteit troef hier op Belfair!”

Oefenfirma's: een uniek leerconcept

Een oefenfirma is een ‘alsof’-bedrijf dat opgezet en gerund wordt binnen een school of opleiding. Er worden gelijkaardige documenten en procedures gebruikt. Alleen leveren de oefenfirma’s geen producten, en betalen ze niet met echt geld. Toch zijn het vaak heuse laboratoria voor ondernemerschap. Er bestaan meer dan 7 200 oefenfirma's verspreid over 42 landen. Elk oefenbedrijf heeft haar eigen specifieke business-activiteit. De deelnemers dit jaar handelen in alles gaande van elektronica en kleding, over reizen en fitnesstoestellen tot dranken en voeding. Zo verkoopt het virtuele koekjesbedrijf Crumblies het assortiment van hun peterbedrijf Lotus. Net echt!

Ervaring opdoen in een veilige omgeving

De leerlingen en cursisten bouwen het hele jaar door werkervaring op binnen hun oefenfirma. Ze behandelen de documentenstroom en voeren realistische bedrijfstaken uit. De meeste contacten in en tussen de oefenfirma’s  verloopt via mail en telefonisch. In 2013 betekende dit tot 21.700 handelstransacties in het binnenland en internationaal. Eén keer per jaar organiseert COFEP een internationale handelsbeurs, Belfair, waar de cursisten en leerlingen van de oefenfirma's écht samengebracht worden. Dit gebeurt in een sfeer waar handel drijven de basis vormt, maar waar ook contacten gelegd worden die doorheen het werkjaar leiden tot een nauwere samenwerking. De jongeren moeten zich goed voorbereiden voor de beurs. Ze krijgen deadlines opgelegd en worden gestimuleerd om uit hun schoolse cocon te stappen onder meer door bezoekers te ontvangen, een live verkoopgesprek te voeren, te onderhandelen. Dit terwijl hun begeleider aandacht heeft voor hun aanpak, taalgebruik en uitstraling. En aan dit laatste geen gebrek. De  deelnemers bemannen en bevrouwen hun stand met volle overgave en lopen gemotiveerd van stand tot stand om verkopen af te sluiten.

Professionaliteit, betrokkenheid en creativiteit

Nieuw dit jaar was de wedstrijd ‘elevator pitch’.  40 ingeschreven oefenfirma’s kregen 1 minuut de tijd om hun bedrijf voor te stellen. In de tijd van een ritje met de lift moesten de deelnemers zich op een onvergetelijke manier proberen te ‘verkopen’. In de jury zaten HR-verantwoordelijken Lina Timmermans en Carole Delava van Carrefour en Veerle Scheunis van Colruyt Group. “De dynamiek, betrokkenheid en creativiteit van de jongeren valt echt op!” zegt Scheunis. Delava en Timmermans beamen en voegen toe dat de professionaliteit van de leerlingen en leerkrachten hen aangenaam verrast heeft. “De diversiteit van de deelnemers uit secundaire en hogescholen, VDAB, FOREM en andere organisaties is een echte meerwaarde” sluit Delava af.

Meer informatie: 

Karin Grillet
Coördinator COFEP - VDAB
karin.grillet@cofep.be
Tel: 0499 94 88 34

Meer informatie:

Bartelijne van den Boogert
woordvoerder VDAB
Tel: 0499 54 16 77