VDAB biedt elektronisch afsprakensysteem voor loopbaanadvies werkenden

Werknemers die loopbaanadvies willen, kunnen nu al 1 avond per week terecht in een werkwinkel. Maar daar moeten ze soms wachten voor ze een consulent kunnen spreken. De VDAB wil dat efficiënter invullen en biedt sinds kort de mogelijkheid om afspraken elektronisch te boeken. Werknemers kunnen dan terecht op momenten die perfect in hun agenda passen.

Goed voorbereid

Door de werkwinkels een dag per week open te houden tot 19 uur kwam de VDAB al tegemoet aan mensen die overdag werken en ook een beroep willen doen op onze dienstverlening. Werknemers die nu vooraf een afspraak boeken, lopen ook niet meer het risico dat ze moeten wachten, omdat er toevallig meerdere mensen die avond langskomen.

“Elektronisch een afspraak boeken is heel eenvoudig en doe je met een paar muisklikken van thuis uit. Het is dus de werknemer zelf die bepaalt wanneer hij bij ons langs wil komen.”, zegt Barbel Beyens, projectleidster van de VDAB.  “Wie klikt op een afspraak naar keuze kan ook al aangeven of ze specifieke vragen hebben. Zoek je een andere baan of heeft je carrière een extra zetje nodig? Je kunt het vooraf aangeven. Zo kan ook de consulent zich goed voorbereiden op het gesprek.”

Samen oplossingen zoeken

Het is voor het eerst dat klanten van de VDAB online verspreid over Vlaanderen een afspraak kunnen boeken. De VDAB verwacht dat die nieuwe werkwijze nog aan bekendheid moeten winnen. “Maar we zijn ervan overtuigd dat dit de manier is waarop klanten met ons willen samenwerken.”, zegt Barbel Beyens. “ Klantvriendelijk, omdat ze zelf kunnen bepalen wanneer het past in hun agenda. En efficiënt, omdat ze vooraf al kunnen aangeven waar het probleem zich situeert en we dus gericht naar oplossingen kunnen zoeken."

Eenvoudig boeken

Je boekt je afspraak rechtstreeks via www.vdab.be/afspraak. Kies vervolgens ‘boek je avondafspraak online’. Je krijgt een overzicht van wat nog vrij is. Boek het uur dat je uitkomt. Vul je gegevens in en vertel waar je het over wilt hebben. We bevestigen je afspraak met een mailtje. Je moet geen account aanmaken of inloggen. Het is zo gepiept.

Bartelijne van den Boogert