COFEP biedt een leerconcept met toekomst en ruimte voor jongeren: De BELFAIR 2015 “De uitgelezen kans om talent te stimuleren en verder te ontwikkelen”

Op donderdag 26 en vrijdag 27 februari 2015 organiseerde COFEP, de Belgische centrale voor oefenfirma’s, haar jaarlijkse BELFAIR internationale handelsbeurs in het ICC in Gent.

Met een bezoekersaantal van 1150, iedere dag 1200 deelnemers en 175 begeleiders was ook de editie van 2015 een groot succes. Speciaal aan de beurs is dat de standhouders namelijk allemaal oefenfirma’s zijn gerund door leerlingen, studenten en VDAB-cursisten. De deelnemers bieden een ruim en gevarieerd assortiment aan. Dat kan gaan van elektronica en kleding, over reizen en fitnesstoestellen tot dranken en voeding. Zo verkoopt het virtuele koekjesbedrijf Crumblies het assortiment van hun peterbedrijf Lotus.

De jongeren moeten goed voorbereid zijn. Ze krijgen deadlines opgelegd, worden gestimuleerd om uit hun schoolse cocon te stappen o.a. door bezoekers te onthalen, een live verkoopgesprek te voeren, te onderhandelen en dat terwijl hun leerkracht toekijkt op hun taalgebruik en uitstraling. Dat is iets wat zeker niet ontbreekt op de beurs. De gemotiveerde jongens en meisjes lopen met volle overgave van stand tot stand om verkopen af te sluiten. Dankzij de Belfair-beurs worden contacten gelegd die doorheen het werkjaar leiden tot een nauwere samenwerking.

CARREFOUR: “ Op de beurs hebben we jongeren zien ondernemen. Dat is voor ons een waardevol rekruteringstool!”

Ook dit jaar was er een ‘elevator pitch’. Bij die wedstrijd krijgen de leerlingen de kans op gedurende 1 minuut hun oefenfirma voor te stellen. In de tijd van een ritje met de lift moesten ze zichzelf op een onvergetelijke manier proberen te ‘verkopen’. Vorig jaar waren Colruyt Group en de Carrefour de juryleden voor de evaluatie van de elevator pitch. Bij de editie van 2015 werd die jury versterkt door Zeb en Adecco. Die laatste ziet de Belfair beurs als het ideale platform om waarden als customer focus, integrety en teamspirit in de praktijk om te zetten. Ook Colruyt Group, Carrefour en Zeb blikken met een goed gevoel terug op de beurs. De beurs is het geschikte moment om kennis te maken met jonge mensen die binnenkort hun eerste stap zetten op de arbeidsmarkt. Wie weet zijn zij de ondernemers van morgen.

“ZEB was voor de eerste keer aanwezig op de Belfair Beurs en voor ons was dat een positieve ervaring”

Nieuw in 2015 was ook de talentcorner en de promotiecorner waar bedrijven de ‘high potentials’ die ze spotten, konden uitnodigen voor een kennismakingsbabbel.

Vorig jaar nam VDAB deel met een paar oefenfirma's. VDAB is het jaar goed gestart met een succesvolle Ervaring werkt-campagne en was in het verlengde daarvan op de beurs aanwezig met een uitgebreide stand waar zij net zoals Le Forem workshops gaven over hoe werken met competenties.

Karin Grillet
Coördinator COFEP - VDAB