Geëngageerde professionals krijgen kans om jongeren op weg te helpen

Persbericht van 16 april 2015

VDAB is ervan overtuigd dat er heel wat geëngageerde professionals zijn die jongeren op weg willen helpen, coachen en gidsen bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt. Met de handige app ‘Mentor’ brengen we hen nu in contact met elkaar.

Hoe werkt het? Iedere mentor vult zijn expertise in. Jongeren zoeken vervolgens op hun interesses en dan kan het swipen beginnen. De jongere bekijkt eerst of hij een voorgestelde mentor interessant vindt. Die ziet vervolgens welke jongere met hem of haar in zee wil gaan en beslist met wie hij contact wil. Dat gebeurt via chat. Heel eenvoudig, zonder zware formats.

Geïnspireerd door jongeren

Het eenvoudige maar briljante idee werd bedacht in opdracht van VDAB door enkele jongeren tijdens de Summer School van IBM Extreme Blue. VDAB heeft hun prototype verder ontwikkeld. Initiatieven rond mentorschap voor jonge werkzoekenden zijn zeker niet helemaal nieuw. Maar deze brede, laagdrempelige aanpak via een app en een ruime groep van deelnemers, is dat wel.

Oproep

De app werkt pas goed als er voldoende mentoren klaar zitten voor de jongeren. Daarom lanceert VDAB deze oproep: elke vakman, iemand die een sector goed kent, of vindt dat hij genoeg boeiende dingen kan vertellen aan een starter, kan zich melden. Dat hoeven niet alleen bedrijfsleiders of hr-professionals te zijn. De enige voorwaarden zijn ervaring, het engagement om expertise door te geven én een profiel op LinkedIn.

Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=be.vdab.MentorApp

iOS: https://itunes.apple.com/us/app/mentor/id963051097

Labo Nieuwe Dienstverlening

De app is een product van het Labo Nieuwe Dienstverlening, een jonge afdeling van VDAB. Dit labo onderzoekt en probeert nieuwe apps uit om jongeren via technologie beter aan werk te helpen. Mentor wordt met deze lancering grootschalig getest. Elke gebruiker kan tijdens de sessies feedback geven over de app en deze dus mee te verfijnen.

Anneke Ernon
woordvoerder VDAB a.i.