Diploma elektrotechnisch installateur behaald tijdens werkloosheid

Alweer 1.400 werkzoekenden zullen dit schooljaar een onderwijsdiploma  behalen.  Tijdens hun werkloosheid  volgen ze een zogenaamd OnderwijsKwalificerend OpleidingsTraject (OKOT). Daarmee verwerven ze de competenties en het diploma om een knelpuntbaan te vinden. Na een half jaar is 75% van hen al aan het werk.

De OKOT-formule is een samenwerkingsvorm van VDAB en  partners uit het onderwijs. Dat leidt tot mooie resultaten. Vorig schooljaar behaalden 1.360 cursisten een diploma voor een knelpuntberoep. Dit schooljaar zal een nog groter aantal cursisten via een OKOT zijn diploma secundair, secundair na secundair, hoger beroepsonderwijs of professionele bachelor behalen.

Nicolas Pattyn volgde van februari  tot december 2015 een OKOT residentieel elektrotechnisch installateur. ‘Ik had vier jaar marine-opleiding bij het leger gedaan, maar door een ongeval moest ik afhaken. Daarna heb ik  een tijd lang in de horeca en in een bakkerij gewerkt, maar ik wilde meer.’ Hij volgde een  OKOT-traject. ‘Ik vond het heel praktijkgericht en ik werd er ook volwassen behandeld.’ Het OKOT-traject leidde tot een baan als verkoper bij Cebeo Brugge, een belangrijk distributeur van elektrotechnisch materiaal.  Francky Ryckx, filiaalmanager, zegt: ‘Nicolas is hier samen met zijn medecursisten op bedrijfsbezoek geweest. Daarna heeft hij spontaan gevraagd of hij hier kon komen werken. Dat heeft mij er, samen met zijn persoonlijkheid en zijn elektrotechnische vaardigheden, van overtuigd om hem aan te werven.’

De winst voor de OKOT-cursisten is dat ze nieuwe competenties verwerven en die ook kunnen aantonen. Het verhoogt sterk hun kans op een baan.  Drie maanden na het einde van een OKOT heeft reeds twee op de drie gediplomeerde cursisten een baan. Een mooi resultaat, zeker als je in rekening brengt dat de meeste trajecten in juni eindigen en cursisten dus moeten solliciteren tijdens de zomervakantie. Zes maanden na het traject  hebben al drie op de vier van hen werk gevonden. Een jaar na de OKOT is dat vier op de vijf (gegevens van de cursisten afgestudeerd in 2014).

Om de overstap naar de arbeidsmarkt vlot te laten verlopen, krijgen OKOT-cursisten maatgerichte ondersteuning van hun VDAB-bemiddelaar tijdens het solliciteren. Bij sommige trajecten is sollicitatietraining ingebed in het traject. Ook  werkplekleren maakt in driekwart van de OKOT-trajecten deel uit van het programma.

De uitvalcijfers daalden tijdens het vorige schooljaar met 5% voor de cursisten HBO (Hoger Beroepsonderwijs) en met 12 % bij de Se-n-Se-cursisten (Secundair na secundair). Het studierendement van OKOT-cursisten ligt hoog.  Zo slaagt 77,2% van de OKOT-cursisten in het programma professionele bachelor Verpleegkunde voor 75% van de studiepunten opgenomen in een gegeven jaar. Reguliere studenten behalen bijna 7% minder (gegevens schooljaar 2013-2014).

Els Van De Walle