HRPro.be werd opgericht

Nationale vereniging voor HR ziet het licht.

Op 5 december 2016 richtten 7 HR-verenigingen samen met de structurele partners VBO en VDAB een nieuwe, overkoepelende vereniging op. “HRPro.be heeft als doel de HR-wereld een platform te geven en mee te laten werken aan de arbeidsmarkt van morgen”, zo stelt voorzitter David Ducheyne het. “Tot vandaag werkten we te weinig samen en misten we daardoor kansen. Het feit dat 7 verenigingen nu de krachten bundelen is een historisch feit en een belangrijke start. In tegenstelling tot de ons omringende landen, had België geen nationale vereniging voor HR”.

Het betreft VOV, VHR West-Vlaanderen, ProHR Oost-Vlaanderen, PM Club, HR Lab, VDP Antwerpen en VOCAP. Samen verbinden ze meer dan 1600 HR Professionals. “Vandaag zijn het vooral verenigingen uit het noorden van het land, maar de deur staat wagenwijd open voor andere verenigingen”, zegt Ducheyne.

VBO en VDAB zetten mee hun schouders onder dit initiatief. “Voor ons is het meerwaarde dat we in dossiers zoals vergrijzing en langer werken, digitalisering, jongeren, nieuwe economieën etc. bij HR ook een klankbord en gesprekspartners hebben”, stelt Bart Buysse, directeur-generaal van VBO en ondervoorzitter van de jonge vereniging. “Dit creëert perspectieven voor de arbeidsmarkt. Deze vereniging kan een belangrijke bijdrage leveren in het maatschappelijk debat en in het beleidsvoorbereidend werk. De samenwerking met de structurele partners laat toe om de brug slaan met het beleid en de bedrijfswereld”.

“In 2017 zetten we onze tanden in het thema van langer werken. Dat moet resulteren in een congres op 28 november 2017. Daarnaast starten we ook een lange-termijn traject rond de
verdere professionalisering van het vakgebied”, zegt Ducheyne. “De bestaande verenigingen houden hun werking en identiteit. Maar wat we samen beter doen, doen we beter samen. Wij danken alle bezielers, trekkers en sympathisanten die dit initiatief mogelijk hebben gemaakt, want hier is heel wat voorbereidend werk aan voorafgegaan, zo besluit hij.”

De Raad van Bestuur werd als volgt samengesteld

1. David Ducheyne (voorzitter VHR West-Vlaanderen), voorzitter HRPro.be
2. Bart Buysse (Directeur-generaal VBO), ondervoorzitter
3. Joris Vandersteene (Directeur VOV), ondervoorzitter
4. Sophie D'Haene (voorzitter VDP Antwerpen), Penningmeester.
5. Inez Senecaut (voorzitter PM Club), Secretaris
6. Fons Leroy (Gedelegeerd Bestuurder VDAB), bestuurder