IBO nu ook mogelijk voor Fransen

VDAB en zijn Franse tegenhanger Pôle Emploi zetten een nieuwe stap in het internationaal samenwerken. Binnenkort kunnen Fransen in onze provincie een individuele beroepsopleiding (IBO) volgen. Een IBO is voor de werkgever een financieel interessante vorm om werkzoekenden op te leiden tot nieuwe medewerkers. In onze provincie startten in 2012 bijna 2200 werkzoekenden een tewerkstelling via IBO.

Experiment

Een achttal jaar geleden werden in een Interregproject Fransen opgeleid tot callcentermedewerkers met kennis Nederlands. Het was de bedoeling om die mensen ook in callcenters in Vlaanderen te werk te stellen om Nederlandstalige oproepen door te verbinden. Helaas vonden de cursisten niet makkelijk werk in Vlaanderen: ze bleken nood te hebben aan extra werkvloerervaring.

Toen rees de vraag of het niet mogelijk was om Fransen de job verder aan te leren via een IBO. Juridisch bleek dat geen sinecure, maar nu is de kogel toch door de kerk: vanaf juni kunnen in een eerste experiment werkzoekenden uit Nord-Pas-de-Calais in West-Vlaanderen aan de slag met een IBO, maar kunnen ook West-Vlamingen een job starten via een opleiding in Nord-Pas-de-Calais.

IBO?

Elke werkzoekende (hoog- of laaggeschoold, langdurig of recent werkzoekend, jong of iets minder jong…) kan een Individuele Beroepsopleiding volgen. Als de werkgever een sollicitant over de vloer krijgt, en wel iets ziet in de kandidaat, maar er ontbreekt een stukje ervaring of opleiding, dan kan de werkzoekende in het bedrijf aan de slag om ter plekke een opleiding te krijgen van de werkgever. De werkgever bepaalt samen met de werkzoekende en met de VDAB de inhoud en duur van de opleiding.

De VDAB begeleidt de IBO en bezoekt de IBO’er meermaals tijdens zijn opleiding.
Tijdens de opleidingsperiode (die 1 tot 6 maanden duurt) behoudt de werkzoekende zijn uitkering -de werkgever betaalt alleen een productiviteitspremie, zodat het ‘loon’ van de werkzoekende ongeveer overeenkomt met wat een normale werknemer in de firma verdient. Na de opleidingsperiode blijft de werkzoekende in het bedrijf aan de slag.

Vanaf juni kunnen dus ook werkzoekenden uit Nord-Pas-de-Calais in dit systeem aan de slag in West-Vlaamse bedrijven. Het is wel de Franse overheid die de uitkering van deze cursisten zal blijven betalen. Uiteraard betaalt de Vlaamse firma die de cursist in dienst neemt, de productiviteitspremie.

Interregionale mobiliteit anno 2013

Het grensarbeidersstatuut wijzigde begin 2012, maar lijkt geen groot effect te hebben op de grensstromen. Volgens de recentste cijfers van het RIZIV (juni 2012) werken meer dan 36800 Franse grensarbeiders in België, terwijl er ‘maar’ 6700 Belgen in Frankrijk werken. De cijfers stijgen niet meer sinds het grensarbeidersstatuut veranderde (waardoor het fiscaal minder aantrekkelijk werd voor Fransen om naar hier te komen werken), er is sprake van een stagnering. De vaak hogere lonen in België blijven interessant voor Franse grensarbeiders.

“Als we hier geen medewerkers vinden, waarom het nodige personeel niet verder gaan zoeken?”

Francis Beunnens is personeelsdirecteur bij Westvlees in Staden. Westvlees werkt wel vaker met IBO en stelt veel Fransen te werk: “Wij ondervinden veel problemen om nieuw personeel te vinden. Eigenlijk zoeken we altijd wel nieuwe arbeiders, verpakkers, beenhouwers, operatoren en andere profielen, maar we vinden daar maar heel zelden mensen voor uit eigen streek. De werkloosheid in West-Vlaanderen is laag, en zeker in de regio Roeselare zijn historisch weinig mensen werkzoekend. Bovendien zien niet zo veel mensen het zitten om in de vleesverwerking te komen werken. Als we niet genoeg mensen in Vlaanderen vinden om bij ons te komen werken, waarom zouden we onze broodnodige mensen dan niet verder gaan zoeken?”

“In onze firma werken nu al meer dan 450 Fransen -wij zullen dus zeker van de mogelijkheid gebruik maken om nieuwe Fransen in de toekomst via een IBO de job aan te leren. Sowieso is een IBO een prima manier om mensen te leren kennen en op te leiden: we zien ze aan het werk op de vloer, en we leren hen precies datgene aan dat ze in ons bedrijf moeten kunnen. Vaak zien medewerkers het als productieverlies als ze iemand de job moeten aanleren, maar de financiële tegemoetkoming helpt ons om hen op langere termijn te doen denken en hun tijd en energie wél in een nieuwe medewerker te steken. De VDAB is bovendien een prima partner in het hele IBO-verhaal: ze staan tussen de IBO’er en ons als firma in, dus als er problemen zijn, kunnen wij, maar ook de IBO-cursist altijd bij de IBO-consulent van VDAB terecht,” besluit Francis Beunnens van Westvlees.

Bekijk ook het filmpje op WTV.

Lien Leroy, persverantwoordelijke VDAB West-Vlaanderen
lien.leroy@vdab.be