U bent hier

Jongeren ontwikkelen zelf apps om werk te vinden

Voor het tweede jaar op rij daagde VDAB (Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding) IT-studenten uit om innovatieve tools of concepten uit te werken om werk te zoeken op hun manier. Zo biedt VDAB aankomend IT-talent de kans om zich te bewijzen met een ‘real life’ uitdaging.

Jobsites, professionele netwerksites, mobile apps? Er zijn al heel veel mogelijkheden om een job te vinden. Maar welke tools gebruiken jongeren zélf graag? De VDAB daagde - samen met Cegeka, Cronos, Capgemini, Atos, Agoria, E-IB (e-government ICT-beheer) en Econocom - jongeren uit om zelf hun 'ideale' jobapplicatie te ontwikkelen. Op donderdag 29 april deelde een vakjury de prijzen uit aan de drie beste inzendingen in De Markten in Brussel.

Prijzen

De hoofdprijs van 2.000 euro gaat naar tien studenten van de Erasmus Hogeschool Brussel. Ze werkten als multidisciplinair team de mobiele app JobORnot uit en lieten zich daarbij inspireren door de wereld van de online dating apps: ‘Swipe je een weg naar de job van je dromen’! De winnaars willen graag hun app in de markt zetten. VDAB wil hen daarbij graag adviseren.

Drie studenten van de universiteit Gent Campus Kortrijk sleepten de tweede prijs van 1000 euro en meest innovatieve applicatie in de wacht. Hun applicatie heeft een ‘mobile responsive’ jasje, zodat het op elk toestel werkt. Matching met vacatures doen ze eenvoudig op basis van de gegevens in je LinkedInprofiel.

De derde prijs van 500 euro en de prijs van beste design gaat naar twee studenten van de Thomas More Hogeschool Mechelen. Zij lieten zich inspireren door de online dating app Tinder, maar dan wel op een heel eigen manier. Zij werkten een concept uit waarbij je feedback over een vacature verzamelt op het niveau van de jobvereisten en skills. Werkzoekenden hebben zo een betere matching, zonder vooraf lange lijsten te moeten invullen. Werkgevers krijgen meer feedback over wat gebruikers ‘hot or not' vinden aan een job.

Leerrijk voor alle betrokkenen

Fons Leroy, gedelegeerd bestuurder van VDAB, is enthousiast. "Deze studenten hebben inspirerend en indrukwekkend werk verricht waar we heel wat van leren. Dit helpt ons om jongeren beter te bereiken via kanalen en concepten die hen aanspreken." Het enthousiasme wordt gedeeld door de vakjury van Cegeka, Cronos, Camgemini, Atos, Agoria, E-IB (e-government ICT-beheer) en Econocom.

A shift to Mobile

In tegenstelling tot vorig jaar, valt op dat de meeste ploegen hun applicatie op mobiele toestellen willen aanbieden. Vorig jaar kozen ze nog voor de pure 'web apps'.

Ook de beweging van 'age of mobile' naar de 'age of context' is al merkbaar. Applicaties bieden dan hun antwoord aan op maat van de achterliggend verzamelde info uit je sociale media, big data, je locatie... Ook het gebruik van 'analytics' en de toepassing met een heus zelflerend algoritme wijzen op die trend.

Meer informatie: